1Q 2007 RESULTAT - STYRKET STILLING FOR VIDERE VEKST

Gjennom aksjesalg har Aker i kvartalet frigjort 9,1 milliarder kroner brutto til kontanter. Etter nedbetaling av gjeld og enkelte mindre investeringer i første kvartal utgjorde Akers beholdning av kontanter og rentebærende kortsiktige fordringer 8,1 milliarder kroner per utgangen av mars. Dette gir Aker betydelig finansiell løfteevne, samtidig som Akers aksjonærer får trygghet for framtidige utbytter i tråd med etablert utbyttepolitikk.Utviklingen og utsiktene framover for Akers hovedvirksomheter er positiv. Samlet ordrereserve for konsernet og tilknyttede selskaper var 66 milliarder kroner sammenliknet med 64 milliarder kroner tre måneder tidligere, og omsetning og resultat øker.Verdijustert egenkapital i Aker ASA og holdingselskaper var 33 milliarder kroner ved utgangen av mars 2007, ned fra 35 milliarder kroner ved inngangen av året hovedsakelig som følge av kursutviklingen i Aker Kværner. Verdijustert egenkapital per 7. mai var 34 milliarder kroner som utgjør 470,46 kroner per aksje.Akers konsernregnskap er, som nevnt i forrige kvartalsrapport, vesentlig endret fra og med første kvartal 2007. Aker Yards er ikke lenger en del av konsernet, og resultatene fra denne virksomheten fremkommer i regnskapene som avviklet virksomhet. Aker Kværner blir ikke lenger konsolidert. Akers andel av Aker Kværners resultat fremkommer som andel fra tilknyttede selskaper. Akers konsernregnskap er nærmere omtalt lenger bak i rapporten.Vedlagt følger rapport for første kvartal 2007.