2Q 2005 - FREMGANGEN FORTSETTER

Holdingselskapene hadde ved utgangen av andre kvartal 1,9 milliarder kroner i kontanter og kortsiktige rentebærende eiendeler og en egenkapitalandel på 69 prosent. Gjelden var noe økt som følge av kjøpet av Aker American Shipping, men netto rentebærende poster var likevel positiv 348 millioner kroner. Markedsverdien av konsernets børsnoterte eiendeler, som i balansen er bokført til under 8 milliarder kroner, var i midten av august over 16 milliarder kroner.

Driften i de enkelte hovedselskapene har utviklet seg positivt. Ordreinngangen for konsernet totalt gjennom det siste året skaper trygghet for ytterligere forbedret inntjening i tiden fremover, og et markert bedre resultat i 2005 sammenliknet med året før.

Aker Kværner øker omsetningen, bedrer inntjeningen og rapporterte rekordhøy ordrereserve ved utgangen av juni. Selskapet signaliserte videre at det vil nå sitt resultatmål for 2006 på 1,75 milliarder kroner (EBITDA) tidligere enn antatt.

Aker Yards har mer enn doblet sin ordrereserve siste 12 måneder. Den økte aktiviteten og interne forbedringstiltak løfter resultatet for andre kvartal, og selskapet har bekreftet at driftsresultatet (EBITDA) for 2005 vil være noe i overkant av fjoråret.

Aker Seafoods ble etablert gjennom en fusjon og børsnotert i andre kvartal. Driften i selskapet utviklet seg positivt i kvartalet. Det er identifisert årlige synergier på 70-100 millioner kroner. og selskapet har konkrete planer for hvordan disse skal oppnås allerede i 2006.

Aker Material Handling fortsatte sin positive utvikling fra foregående periode. Ordresituasjonen utviklet seg positivt, og driftsforbedringer kombinert med lavere stålpriser er ventet å resultere i gradvis høyere marginer i tiden framover.

Rapport for 2. kvartal 2005 samt presentasjonsmateriell er vedlagt.