Aker ASA : Aker restrukturerer eierskapet i Converto og Aker Seafoods

Aker ASA selger sin eierandel på 90 prosent i Converto Capital Management AS tilFausken Invest AS, som eies av Frank O. Reite.  Fausken Invest eier dermed 100prosent av selskapet som er investeringsrådgiver for fondet Converto CapitalFund. Reite er daglig leder i Converto Capital Management.

Converto Capital Fund videreføres med Akers kapitalandel på 99,8 prosent, ogFausken Invest opprettholder andelen på 0,2 prosent av fondet. Fausken Invest ogFrank O. Reite har vært med siden etableringen av forvaltningsselskapet oginvesteringsfondet 1. juli 2009.

Aker Seafoods vil nå bli løftet ut av Converto Capital Fund, og Aker ASA vil hadirekte eierskap i fangstselskapet. Dette skjer ved at fondet selger 61 216 934aksjer i Aker Seafoods (72,32 prosent av selskapets aksjer) til Aker. Prisen peraksje er 6,50 kroner, og tilsvarer børskurs. I tillegg selger fondet 1 076 320aksjer i Aker Seafoods (1,27 prosent av selskapets aksjer) til Fausken Invest-eide Converto Capital Management. Prisen er 6,50 kroner per aksje.

Transaksjonene krever samtykke av Fiskeri- og kystdepartementet. Oslo Børs har,i henhold til verdipapirhandelloven § 6-2 (3), gitt dispensasjon fratilbudspliktreglene i relasjon til overdragelsene av aksjene i Aker Seafoods tilAker ASA.

Aker har inngått en avtale med Converto Capital Management for å utøve rollensom investeringsrådgiver for eierskapet i Aker Seafoods. Avtalen er på to år, ogAker har rett til å forlenge avtalen med to ganger ett år. I tillegg vilConverto Capital Management fortsette å være investeringsrådgiver for ConvertoCapital Fund. Fondets hovedinvesteringer er Norway Seafoods, Bokn Invest, OceanHarvest, Aker Philadelphia Shipyard og aksjene i American Shipping Company.

Akers salg av 90 prosent av aksjene i Converto Capital Management vil gi enregnskapsmessig gevinst på tre millioner kroner.

For ytterligere informasjon, vennligst kontaktAtle Kigen, kommunikasjonsdirektør i Aker ASA. Telefon: 907 84 878