Aker ASA : TILBUD OM KJØP AV AKSJER I AKER FLOATING PRODUCTION ASA

Aker Floating Holding AS (AFH) har i dag fremsatt et tilbud for kjøp av alleutestående aksjer i Aker Floating Production ASA (AKFP) som ikke eies av AFH.AFH er i dag største aksjonær i AKFP med 72,34 % av de utestående aksjene.

Som annonsert av AKFP den 12. desember 2011, har aksjonærene i AKFP og AFHvedtatt en fusjon mellom AKFP og AFH med oppgjør i Aker ASA (Aker) aksjer. Somtidligere nevnt har målsetningen vært å gjennomføre fusjonen i slutten avfebruar 2012. Gjennomføring er dog betinget av samtykke fra tredje parter, ogselv om det er forventet at disse samtykkene vil gis, er det usikkerhet rundtnår dette vil skje.

Fusjonen er et viktig element i å styrke den finansielle situasjonen i AKFP ogdens kapital struktur, og AFH og Aker vurderer derfor at det vil være uheldigfor alle involverte parter, inkludert minoritetsaksjonærene i AKFP, atgjennomføringen forsinkes ytterligere.

Som et resultat av dette har AFH, som et alternativ til fusjonen, fremsatt ettilbud om å kjøpe alle utestående aksjer som ikke allerede eies av dem gjennomet kontant tilbud på NOK 3,63 per aksje, basert på og lik den høyestesluttkursen ved utgangen av en handelsdag som har vært siden annonseringen avfusjonen. Sett opp mot Akers børskurs vurderes dette av AFH og Aker til å væreet minst like godt tilbud for minoritetsaksjonærene som det avtaltebytteforholdet som lå til grunn for fusjonen. Tilbudet fremsettes som etalternativ til fusjonen og medfører ikke at beslutningen om fusjon ikke lengerer gyldig, dermed vil fusjonen fremdeles kunne gjennomføres om nødvendige tredjeparts samtykke mottas.

Tilbudet verdsetter aksjene AFH ikke eier til NOK 22,1 millioner. Akseptperiodenfor tilbudet er fra og med 2. mars 2012 og utløper 12. mars 2012 kl. 17:30(CET), med mindre den forlenges av AFH.

Tilbudet faller ikke inn under Verdipapirhandelloven kapittel 6.

Detaljene rundt tilbudet, inklusiv betingelser og vilkår, er beskrevet i ettilbudsdokument som er blitt sendt til aksjonærene i AKFP i de gjeldendejurisdiksjonene og er tilgjengelig på AKFP og Akers (www.aker.no) hjemmesider.Gjennomføringen av tilbudet er betinget visse vilkår som er gjengitt itilbudsdokumentet.

Tilbudet vil ikke bli fremsatt og tilbudsdokumentet vil ikke bli distribuert ijurisdiksjoner hvor fremsettelse av tilbudet er i strid med gjeldende lover ogregler, er ulovlig eller på annen måte begrenset. Denne meldingen representererikke et tilbud i seg selv. Tilbudet vil kun bli gjort på grunnlag avtilbudsdokumentet og kan kun bli akseptert i tråd med vilkårene som fremgår idokumentet.

AFH has valgt Arctic Securities ASA som finansiell rådgiver og tilrettelegger iforbindelse med tilbudet.

----------------------------------------

FOR YTTERLIGE DETALJER, KONTAKT:

Marianne Stigset, Investor Relations ansvarlig

Arbeid: +47 24 13 00 66