Aker ASA: Aker Capital - Salg av aksjer i Det norske oljeselskap

Aker Capital AS, et heleid datterselskap av Aker ASA (''Aker''), har i dag solgt1  047 366 aksjer i Det norske oljeselskap ASA (''Det norske'') til kurs NOK 88per aksje. Gevinst for Aker med holding selskaper er på ca. NOK 45 millioner somvil bli inntektsført i 1. kvartal 2012.

Etter transaksjonen har Aker Capital totalt 63 945 101 aksjer i Det norske, somtilsvarer en reduksjon i eierskapet fra 50,81% til  49,99%.

Nedsalget er et resultat av et krav fra Olje- og Energidepartementet om at Akerskal stille morselskapsgaranti for Det norske for å eie over 50% i selskapet.

Aker har konkludert med at det som børsnotert selskap ikke finner dethensiktsmessig å utstede en ubegrenset morselskapsgaranti for et annetbørsnotert selskap, Det norske, og har derfor valgt å selge seg ned til under50%.

-Akers beslutning om å selge seg ned til en eierandel under 50% i Det norske erikke et resultat av at vi har endret syn på selskapet eller norsk sokkel. Akerønsker å  bidra til den langsiktige utvikling av Det norske gjennom et aktivteierskap, sier konsernsjef Øyvind Eriksen i Aker.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Atle Kigen, KommunikasjonsdirektørArbeid: +47 24 13 00 08Mobil: +47 907 84 878

Marianne Stigset, Investor Relations ansvarligArbeid: +47 24 13 00 66Mobil: +47 41 18 84 82