Aker ASA: Aker foreslår fusjon med Aker BioMarine

Aker ASA («Aker») foreslår å fusjonere med Aker BioMarine ASA («AkerBioMarine»). Det skjer etter at bioteknologiselskapets nest største aksjeeier,AXA Investment Managers, henvendte seg til Aker med et ønske om å selge sinaksjepost i Aker BioMarine.

Aker eier gjennom sitt heleide datterselskap, Aker Seafoods Holding AS («AKSH»),1 010 130 905 aksjer i Aker BioMarine, tilsvarende 86,13 prosent av deutestående aksjene og stemmene. AXA Investment Managers («AXA») eier 57 908 675aksjer, tilsvarende 4,94 prosent av de utestående aksjene og stemmene i AkerBioMarine.

Resultatet av samtalene mellom Aker og AXA er at Aker foreslår en fusjon mellomAKSH og Aker BioMarine. Forslaget innebærer at AXA og de øvrigeminoritetsaksjonærene i Aker BioMarine tilbys oppgjør i Aker-aksjer. I forslageter Aker og Aker BioMarines sluttkurs den siste handelsdagen (11. september2012) på Oslo Børs før offentliggjøring av fusjonsforslaget lagt til grunn, samten premie på 17 prosent over sluttkursen for Aker BioMarine. Det foreslåttebytteforholdet er basert på en pris per aksje i Aker BioMarine på 1,20 kroner,og en pris per aksje i Aker på 185 kroner. 154,2 aksjer i Aker BioMarine girdermed én aksje i Aker.

AXA har som en del av løsningen ønsket å justere sin samlede eksponering motAker ASA-aksjer, og det er inngått en avtale mellom AXA og The Resource GroupTRG AS om at The Resource Group TRG AS kjøper 58 540 aksjer i Aker ASA. TheResource Group TRG AS er et selskap som kontrolleres av Kjell Inge Røkke,styreleder i Aker ASA.

- Det har tatt tid å utvikle Aker BioMarine til et modent industriselskap.Selskapet er imidlertid inne i en positiv utviklingsfase og Aker vil nå taansvar for å utvikle Aker BioMarine videre som et heleid datterselskap bådeindustrielt og finansielt slik at dette selskapet blir en god investering forAker, sier konsernsjef Øyvind Eriksen i Aker.

Fusjonen må først vedtas av styrene i Aker, AKSH og Aker BioMarine, deretter påekstraordinære generalforsamlinger i AKSH og Aker BioMarine, som vil avholdes inovember 2012. Aker, AKSH og AXA forplikter seg alle til å stemme forfusjonsforslaget.

- AXA har vært på eiersiden i Aker BioMarine siden selskapet ble børsnotert ogdeltatt i emisjoner. Jeg skulle ønsket at AXA kunne vært med videre, men nårsituasjonen er annerledes er det ikke lenger hensiktsmessig at Aker BioMarine erbørsnotert. Aker vil arbeide videre med våre ambisjoner for Aker BioMarine, ogvi håper at minoritetsaksjonærene i bioteknologiselskapet ønsker å være med ossi den videre verdiutviklingen av selskapet, som aksjonær i Aker. Gittforutsetningene mener jeg dette er den beste løsningen for alle parter, sierstyreleder Kjell Inge Røkke i Aker.

Dersom fusjonen blir vedtatt på generalforsamlingene vil det løpe enkreditorfrist på to måneder fra registrering av vedtaket i Foretaksregisteret.Det ventes således, forutsatt at alle vilkår for gjennomføringen er oppfylt, atfusjonen kan gjennomføres innen februar 2013.

Vederlagsaksjene i Aker vil skaffes til veie gjennom et tilbakekjøpsprogram somvil lanseres i god tid før gjennomføringen av fusjonen.

SLUTT

For nærmere informasjon, vennligst kontakt:Media:Atle Kigen, KommunikasjonsdirektørTel:   +47 24 13 00 08Mob: +47 907 84 878

Investorer:Marianne Stigset, IR ansvarligTel:   +47 24 13 00 66Mob: +47 41 18 84 82