Aker ASA: Aker kjøper aksjene i Aker Floating Production

Det vises til børsmeldinger fra Aker Floating Production ASA ("AKFP") og Aker ASA publisert 7. november 2011 vedrørende den foreslåtte fusjonen mellom AKFP og Aker Floating Holding AS, et heleid datterselskap av Aker ASA.

Som ledd i forberedelsen av den foreslåtte fusjonen, og som varslet i børsmeldingen fra Aker ASA publisert 7. november 2011, har Aker Floating Holding AS i dag kjøpt 15 915 206 aksjer, tilsvarende 72,34 prosent av de utestående aksjene og stemmene, i AKFP fra Converto Capital Fund AS ("Transaksjonen").

Transaksjonen er basert på en pris per aksje i AKFP på NOK 2,68, som gir et samlet vederlag til Converto Capital Fund AS på NOK 42 652 752,08. Prisen per aksje tilsvarer en volumvektet snittkurs for AKFP-aksjen de siste 20 handelsdager før offentliggjøringen av den foreslåtte fusjonen 7. november 2011.

Etter gjennomføringen av Transaksjonen vil Aker Floating Holding AS eie 15 915 206 aksjer i AKFP, tilsvarende 72,34 prosent av aksjene og stemmene i AKFP, mens Converto Capital Fund AS ikke lenger vil eie aksjer i AKFP. Det indirekte eierskapet til de overførte aksjene vil imidlertid ikke endres gjennom Transaksjonen, da Aker ASA kontrollerer samtlige stemmer i både Converto Capital Fund AS og Aker Floating Holding AS.

Oslo Børs har unntatt Transaksjonen fra reglene om tilbudsplikt i den norske verdipapirhandelloven i henhold til verdipapirhandelloven § 6-2 (3).

Disse opplysninger er underlagt kravene til informasjonsplikt i verdipapirhandelloven §§ 4-1 og 4-2, samt Oslo Børs' vedtak om å unnta Transaksjonen fra verdipapirhandellovens regler om tilbudsplikt.