Aker ASA: Aker kjøper aksjer i Aker Seafoods

Aker ASA og Converto Capital Management AS kjøper aksjer i Aker Seafoods ASA fraConverto Capital Fund AS.

Det vises til meldinger av 22. juni 2012 vedrørende restruktureringen aveierskapet i Aker Seafoods ASA ("AKS").

Aker ASA har i dag kjøpt 61.216.934 aksjer i AKS, tilsvarende 72,32 prosent avselskapets utstedte aksjer og stemmer, fra Converto Capital Fund AS. Pris peraksje er NOK 6,50, og samlet vederlag betalt til Converto Capital Fund AS er NOK397.910.071. Videre har Converto Capital Management AS kjøpt 1.076.320 aksjer iAKS, tilsvarende 1,27 prosent av selskapets utstedte aksjer og stemmer, fraConverto Capital Fund AS. Alle aksjene ble kjøpt til en aksjepris tilsvarendeaksjeprisen betalt av Aker ASA, og samlet vederlag betalt til Converto CapitalFund AS er NOK 6.996.080.

Etter gjennomføringen av transaksjonene vil Aker ASA eie 61.216.934 aksjer iAKS, tilsvarende 72,32 prosent av selskapets utstedte aksjer og stemmer, ogConverto Capital Management AS vil eie 1.076.320 aksjer i AKS, tilsvarende 1,27prosent av selskapets utstedte aksjer og stemmer. Converto Capital Fund AS eieringen aksjer i AKS etter gjennomføringen av transaksjonen.

Forutfor gjennomføring av transaksjonene beskrevet ovenfor ervervet FauskenInvest AS, et selskap heleid av Frank O. Reite, Aker ASAs 90 prosent eierandel iConverto Capital Management AS, hvorpå Fausken Invest AS ble eier av 100 prosentav aksjene i Converto Capital Management AS. Reite er styreleder i AKS og dagligleder i Converto Capital Fund AS. Aker ASA har inngått en avtale med ConvertoCapital Management AS om å utøve rollen som investeringsrådgiver i forbindelsemed Aker ASAs eierandel i AKS.

Konsernsjef i Aker ASA, Øyvind Eriksen, er også styremedlem i AKS.

I samsvar med Verdipapirloven § 6-2 (3) har Oslo Børs gitt dispensasjon fratilbudspliktreglene. Videre er transaksjonene blitt godkjent av Fiskeri- ogKystdepartementet.

For ytterligere informasjon, vennligst kontaktAtle Kigen, kommunikasjonsdirektør i Aker ASA. Telefon: 907 84 878