Aker ASA: Fusjonsplan med Aker Floating Production ASA vedtatt av styrene

Det vises til børsmeldinger fra Aker ASA ("Aker") og Aker Floating ProductionASA ("AKFP") publisert 7. november 2011 vedrørende Aker ASAs forslag til fusjonmellom AKFP og Aker Floating Holding AS ("AKFH"), et heleid datterselskap avAker ASA. Videre vises det til børsmeldinger fra AKFH og Converto Capital FundAS ("CCF") publisert 9. november 2011 vedrørende AKFHs kjøp av aksjer i AKFP fraCCF.

Aker har i dag gitt sin tilslutning til en fusjonsplan for fusjon mellom AKFP ogAKFH, med vederlagsaksjer i Aker. Fusjonsplanen er blitt styregodkjent i beggede fusjonerende selskapene, og er tilgjengelig med vedlegg på AKFPs hjemmeside.

Den foreslåtte fusjonen er et ledd i arbeidet med å reorganisere og refinansiereAKFP-konsernet for å sikre videre drift og utvikling av Aker-konsernetsvirksomhet.

Fusjonen foreslås gjennomført som en såkalt trekantfusjon med hjemmel iallmennaksjeloven § 13-2 (2). AKFPs minoritetsaksjonærer får vederlag i form avaksjer i Aker. Én aksje i AKFP gir 0,019 aksjer i Aker. Bytteforholdet er basertpå en pris pr. aksje i AKFP lik NOK 2,68, og en pris pr. aksje i Aker lik NOK142,93.

Vederlagsaksjene vil skaffes til veie gjennom et tilbakekjøpsprogram som villanseres i god tid før gjennomføringen av fusjonen, og Aker vil dermed ikkegjennomføre noen kapitalforhøyelse i forbindelse med fusjonen. Som kompensasjonfor vederlagsaksjene utsteder AKFH en fordring (såkalt fusjonsfordring) til Akersamtidig som gjennomføringen av fusjonen registreres. Pålydende påfusjonsfordringen vil tilsvare verdien av vederlagsaksjene i Aker. Fordringenviker prioritet for AKFHs øvrige kreditorer.

Fusjonen må vedtas på ekstraordinær generalforsamling i AKFP og AKFH, som vilavholdes 12. desember 2011.

AKFH eier 72,34 prosent av aksjene i AKFP og kan stemme for samtlige aksjer.

Dersom fusjonen blir vedtatt på begge generalforsamlinger vil det løpe enkreditorfrist på to måneder fra registrering av vedtaket i Foretaksregisteret.Det ventes således, forutsatt at alle vilkår for gjennomføringen er oppfylt, atfusjonen kan gjennomføres i løpet av siste del av februar 2012.

For nærmere informasjon, vennligst kontakt:Kommunikasjonsdirektør Atle Kigen, Aker ASA. Telefon: 24 13 00 08 eller90 78 48 78