Aker ASA øker eierskapet i Aker Solutions ASA

Saab AB og Investor AB har i dag meddelt Aker ASA at de benytter opsjonen til åselge sin eierandel på til sammen 10 prosent i Aker Kværner Holding AS(tidligere Aker Holding AS) til Aker ASA. Aker ASAs indirekte eierskap i AkerSolutions ASA og Kværner ASA øker dermed fra 24 prosent til 28 prosent.

-Dette er som forventet og som vi har planlagt for. Sammen med den norske statvil vi gjennom Aker Kværner Holding arbeide for å videreutvikle Aker Solutionsog Kværner som to ledende og fokuserte børsnoterte selskaper. Vi har stor tro påAker Solutions og Kværner som langsiktig gode investeringer for Aker og våremedaksjonærer, sier konsernsjef Øyvind Eriksen i Aker ASA.

Aker Kværner Holding eier 40,3 prosent av aksjene i Aker Solutions, og vil ha entilsvarende eierandel i Kværner når dette selskapet fisjoneres fra AkerSolutions og blir børsnotert i juli i år.

Saab og Investor selger sin eierandel i Aker Kværner Holding til Aker medoppgjør 30. juni i år. Eierandelen på 10 prosent i Aker Kværner Holdingmotsvarer 11 033 361 aksjer i Aker Solutions. Pris per aksje er regulert avput/call-avtalene fra 22. juni 2007, og innløsningskursen per 30. juni 2011 ersom kjent tilsvarende 160,16 kroner per aksje i Aker Solutions. Kjøpesummen på1 767 million kroner tas fra Aker ASAs kontantbeholdning som ved utgangen avførste kvartal var 4,8 milliarder kroner.

Aker øker med denne transaksjonen eierandelen i Aker Kværner Holding fra 60 til70 prosent. Den norske stat gjennom Nærings- og handelsdepartementet eier deresterende 30 prosent.

For ytterligere informasjon, vennligst kontaktAtle Kigen, kommunikasjonsdirektør i Aker ASA. Telefon: 24 13 00 08 eller90 78 48 78