Aker ASA Resultat for tredje kvartal 2012: Sterk verdivekst i Aker

Verdijustert egenkapital i Aker ASA og holdingselskaper (Aker) var 23,3milliarder kroner per 30. september 2012, sammenlignet med 20,1 milliarder kroner per 30. juni 2012 og 19,4 milliarder kroner per 31. desember 2011.

"Dette er Akers høyeste verdijusterte egenkapital siden jeg begynte i selskapet januar 2009,'' sier konsernsjef Øyvind Eriksen i Aker. "Aker kan vise til en solid kontantbeholdning på 4,3 milliarder kroner og en verdijustertegenkapitalandel på 85 prosent. Selskapene i vår industrielle portefølje hadde sterke kvartal, og dette bidro til økningen på 16 prosent i Akers verdijusterte egenkapital.»

Verdien av Akers portefølje av industrielle investeringer var 19,7 milliarder kroner ved utgangen av tredje kvartal, sammenlignet med 16,4 milliarder kroner ved utgangen av andre kvartal. Verdiøkningen skyldes økte aksjekurser, ledet an av Aker Solutions og Det norske med oppgang på henholdsvis 1,9 milliarder kroner og 1,0 milliard kroner.

Porteføljen av finansielle investeringer var 7,7 milliarder kroner per 30.september 2012, opp fra 6,7 milliarder kroner per 30. juni 2012. Fondsinvesteringer var 1,5 milliarder kroner, sammenlignet med 1,3 milliarder kroner ved utgangen av andre kvartal. Lån til datterselskaper ble redusert med 249 millioner kroner til 1,1 milliard kroner, etter tilbakebetaling av lån på 220 millioner kroner fra Fornebuporten.

Kontantbeholdningen økte med én milliard kroner i tredje kvartal som følge av utstedelsen av en obligasjon på én milliard kroner i september.

Akers risikoeksponering ble betydelig redusert etter at Aker Philadelphia Shipyard solgte to produkttankere i august.  Akers lån på 30 millioner dollar til verftet vil bli tilbakebetalt ved levering av det andre skipet, etter planen i februar 2013, og garantiene vil også utløpe på dette tidspunktet.

"Akers sterke balanse gir oss finansiell handlekraft og resursene til å bidra til den videre veksten i porteføljeselskapene våre, slik som Det norske," sier Eriksen.

Fullstendig rapport og presentasjon på engelsk kan lastes ned under og på www.akerasa.com.

SLUTT

For nærmere informasjon, vennligst kontakt:

Media:Atle Kigen, KommunikasjonsdirektørTel:   +47 24 13 00 08Mob: +47 907 84 878

Investorer:Marianne Stigset, IR ansvarligTel:   +47 24 13 00 66Mob: +47 41 18 84 82