AKER BIOMARINE KONKRETISERER SATSING

Krillolje har høyt innhold av bioaktive stoffer med dokumenterbar positiv effekt for både mennesker, fisk og dyr. Akers krillolje vil dermed ha viktige markeder både innen farmasi, næringsmiddelindustrien og akvakultur.

- Med satsingen på krill endrer virksomheten i Aker BioMarine karakter. I mange år har båter og utvikling av nye fangstmetoder stått i fokus. Morgendagens Aker BioMarine er et ingrediensselskap som fremstiller avanserte og verdfulle bioaktive marine tilsetningsstoffer til legemidler, mat og spesialfòr til fiskeoppdrett, sier Helge Midttun, konsernsjef i Aker BioMarine.

Den foreslåtte fusjonen med bioteknologiselskapet Natural, omtalt i melding fra Aker i går, vil akselerere denne utviklingen av Aker BioMarine. Natural tilfører Aker BioMarine bred kompetanse og kapasitet på produktutvikling, salg og markedsføring, og kompletterer Aker BioMarines unike posisjon innen fangst og prosessering.

AnvendelsesområderKrillolje inneholder flere unike bioaktive ingredienser, blant annet fosfolipider bundet til Omega 3 og antioksidanten astaxanthin. Inntak av Omega 3 fosfolipid øker cellemembranens elastisitet og dermed gjennomtrengeligheten med tanke på transport og stoffer inn og ut av cellen. Omega 3 fosfolipid utgjør således en sentral byggesten for alle celler i kroppen.

Selv om de positive effektene av Omega 3 fosfolipider for god fysisk og mental helse er kjent, har begrenset tilgang på naturlige kilder til høyverdige Omega 3 fosfolipider vært en barriere for å utvikle markedet internasjonalt.

Astaxanthin er en av de kraftigste betennelsesdempende antioksidantene som finnes i naturen, og når det kombineres med Omega 3 forsterkes en rekke av Omega 3s positive helseeffekter.

- Disse og andre stoffer gjør krilloljen velegnet som tilsetningsstoff til matvarer av forskjellig slag, såkalt functional foods. Dette er et sterkt voksende marked spesielt i Europa og i Asia. Tradisjonell helsekost og kosttilskudd i form av piller er et annet viktig segment for krilloljen, sier Midttun.

Innen akvakultur er spesialfòr av forskjellig slag et sentralt marked for Akers krillolje. Høyformulert krillolje vil være et viktig yngelfor for oppdrett av marine arter som torsk, sea bass og sea bream samt reker, laks og ørret. Både krillolje og krillmel inneholder astaxanthin som gjør laksefisk rød på en naturlig måte.

ProduksjonMed to fartøy i produksjon vil Aker BioMarine høste om lag to hundre tusen tonn krill pr år. Første steg i produksjonen er å gjøre krillen om til krillmel. Årlig produksjon er beregnet til 25-30.000 tonn. Resten er vann.

En betydelig del av krillmelet foredles videre gjennom avanserte ekstraksjonsmetoder til høyverdige oljer. Det resterende krillmelet er i seg selv et verdifullt produkt med anvendelse langt ut over tradisjonelt fiskemel.

- Vi har ingen planer om å utvide krillfangsten med mer enn ett nytt skip. Med utgangspunkt i to hundre tusen tonn råstoff har vi mer enn nok råstoff til å bygge en effektiv og lønnsom produksjon. Vekstpotensialet vil først og fremst være knyttet til at vi øker utvinningen av høyverdige sluttprodukter og posisjonerer oss i forhold til nye markeder, som for eksempel innen farmasøytisk industri, sier Midttun.

I tillegg til krillsatsingen i Sørishavet har Aker BioMarine virksomhet knyttet til fremstilling av blant annet surimi i Argentina og på Færøyene.

For ytterligere informasjon, vennligst kontaktHelge Midttun, konsernsjef Aker BioMarine, tlf +47 24 13 00 00 ellerGeir Arne Drangeid, konserndirektør Aker, tlf +47 913 10 458