Aker Drilling: Vellykket gjennomføring av tilbud med prising av aksjene til NOK 19

IKKE FOR FRIGIVELSE, OFFENTLIGGJØRING ELLER DISTRIBUSJON, HELT ELLER DELVIS,DIREKTE ELLER INDIREKTE, I AUSTRALIA, CANADA, JAPAN ELLER USA, ELLER NOEN ANNENJURISDIKSJON DER DISTRIBUSJON ELLER FRIGIVELSE VIL VÆRE ULOVLIG. VENNLIGST SEVIKTIG INFORMASJON INNTATT PÅ SLUTTEN AV MELDINGEN FOR VISSE ANDRERESTRIKSJONER.

Stavanger, 21. februar 2011: Aker Drilling ASA (Ticker: AKD) melder om vellykketgjennomføring av bookbuilding-perioden for tilbudet om tegning av aksjer iforbindelse med børsnotering av selskapet ("Tilbudet") og er svært tilfreds medinteressen vist igjennom bookbuilding-perioden.

Oppsummeringsvis:

* Aker Drilling ASA vil utstede 189 473 684 nye aksjer i forbindelse med Tilbudet, tilsvarende 67,1 prosent av aksjene i Aker Drilling ASA etter Tilbudet. I tillegg har tilretteleggerne overtildelt 18 947 368 aksjer, og benyttet sin opsjon til å låne 18 947 368 aksjer fra Aker Capital AS med det formål å dekke slik overtildeling. *  Aksjene vil prises til NOK 19 per aksje. Tilbudet vil medføre et bruttoproveny til Aker Drilling ASA på rundt NOK 3,6 milliarder, ikke iberegnet eventuelle aksjer som utstedes i henhold til tilretteleggernes overtildelingsopsjon på 10 prosent. * Basert på tilbudsprisen på NOK 19 per aksjer vil Aker Drilling ASA ha en markedsverdi på rundt NOK 5,4 milliarder, ikke iberegnet eventuelle aksjer utstedt i henhold til overtildelingsopsjonen. * Betalingsdato for aksjene tildelt i Tilbudet er 24. februar 2011. * Handel i aksjene i Aker Drilling ASA på Oslo Børs vil begynne 25. februar 2011.

Rundt 97,4 prosent av aksjene i Tilbudet ble tildelt investorer i detinstitusjonelle tilbudet og 2,6 prosent til investorer i retail- ogansattetilbudet. Etter Tilbudet forventes Aker Drilling ASA å ha rundt 1 800aksjeeiere.

Meldinger om tildelte aksjer og de tilsvarende beløp som skal betales avinvestorene forventes å bli distribuert i brev til investorene på eller omkring21. februar 2011. Investorer som har tilgang til investortjenester gjennom sinVPS-kontofører vil kunne se antall aksjer tildelt dem i VPS fra kl. 12.00 21.februar 2011.

"Gjennom noteringen er vi klare til å ta Aker Drilling til neste nivå.", sierGeir Atle Sjøberg, daglig leder i Aker Drilling ASA.

"Gunstige markedsutsikter i segmentene for ultradypt vann og krevende forhold,samt tilgang til kapitalmarkedene er viktige muliggjørende faktorer forfremtidig vekst", understreker Sjøberg.

"Aker Drilling går inn i en ny tidsperiode, og vi har sterk tro på selskapet,dets ledelse og eiendeler", sier Trond Brandsrud, styreleder i Aker Capital AS."Vi er glade for kvaliteten på våre nye aksjonærer, og mener dette er et sterktfundament for fortsatt verdiskapning for alle interessenter i selskapetfremover."

Forutsatt full utøvelse av tilretteleggernes opsjon til å tegne nye aksjer ihenhold til overtildelingsopsjonen, vil Aker Capital AS eie rundt 40,8 prosentav aksjene i Aker Drilling ASA etter Tilbudet. Dette inkluderer de 29 833 600aksjene tildelt Aker Capital AS i henhold til deres tegning på USD 100 millionersom tidligere meldt.

OvertildelingsopsjonAker Drilling ASA har gitt tilretteleggerne en overtildelingsopsjon på 10prosent, som kan utøves av Arctic Securities som stabiliseringstilretteleggerinnen den 31. dagen etter første dag med handel i aksjene på Oslo Børs.Opsjonen kan utøves for tegning av nye aksjer med det formål å dekkeovertildelinger eller andre short-posisjoner i forbindelse med Tilbudet.

En separat melding vil utstedes av stabiliseringstilretteleggeren vedrørendeovertildelingen og stabiliseringsaktivitetene.

Aker Capital AS har bundet seg til ikke å avhende sine aksjer i Aker DrillingASA i en periode på 12 måneder fra første dag med handel i aksjene på Oslo Børs,med visse markedsmessige unntak.

Arctic Securities, DnB NOR Markets og Pareto Securities opptrer somtilretteleggere for tilbudet i forbindelse med selskapets børsnotering.

For ytterligere forespørsler, vennligst kontakt:Iain Inglis, finansdirektør og IR-ansvarlig, Aker Drilling ASA, +47 92 09 35 91

Aker Drilling er en fullt integrert offshore boreentreprenør, og eier to avverdens største, mest avanserte og mest robuste sjettegenerasjons halvtnedsenkbare borerigger av Aker H-6e design. Aker Drilling er basert i Stavengerog har ca 440 ansatte, hvorav 400 jobber offshore. Både ledelsen og denoperasjonelle organisasjonen karakteriseres av lang erfaring og sterk fokus påHMS.

VIKTIG INFORMASJONDenne meldingen skal ikke offentliggjøres eller distribueres, helt eller delvis,direkte eller indirekte, i eller inn i Australia, Canada, Japan eller USA(herunder dets territorier og områder, eller noen stat i USA eller District ofColumbia). Kopier av denne meldingen gjøres ikke tilgjengelig i og skal ikkedistribueres eller sendes inn i Australia, Canada, Japan eller USA.

Utstedelse, tegning, kjøp eller salg av aksjer i Aker Drilling er i vissejurisdiksjoner underlagt konkrete legale og regulatoriske restriksjoner. AkerDrilling aksepterer intet ansvar i det tilfelle at noen person foretar brudd påslike restriksjoner.

Denne meldingen utgjør eller danner ikke del av noe tilbud eller oppfordring omkjøpe eller tegne verdipapirer I USA.

Verdipapirene kan ikke tilbys solgt i USA unntatt i henhold til et gjeldenderegistreringsdokument i henhold til, eller et unntak fra registreringskravene i,United States Securities Act of 1933, med senere endringer ("Securities Act").Verdipapirene omtalt her har ikke blitt og vil ikke bli, registrert i henholdtil Securities Act. Alle tilbud og salg av aksjer utenfor USA vil foretas ihenhold til Regulation S under Securities Act.

Denne meldingen utstedes i henhold til lovpålagte informasjonsforpliktelser. Dener ikke et prospekt, informasjonsdokument eller tilbudsdokument og skal ikkeoppfattes som komplett. Intet i denne meldingen skal tolkes som et vilkår elleren betingelse for tilbudet. Investorer bør ikke tegne, kjøpe, på annen måteerverve, selge eller avhende aksjer unntatt basert på informasjonen som inntas iprospektet som offentliggjøres av Aker Drilling i forbindelse med tilbudet omtegning av aksjer i forbindelse med noteringen av selskapets aksjer, som vilinneholde ytterligere informasjon om selskapet.Denne meldingen utgjør eller danner ikke del av noe tilbud eller invitasjon tilå selge eller utstede, eller noen oppfordring om å delta i noe tilbud om åerverve noen verdipapirer tilbudt av noen person i jurisdiksjoner der slikttilbud eller oppfordring er ulovlig.

Distribusjon av denne meldingen og/eller prospektet inn i jurisdiksjoner utenforNorge vil kunne være begrenset i henhold til lov. Personer som får tilgang tildenne meldingen må gjøre seg kjent med og overholde alle slike begrensninger.Manglende overholdelse av slike begrensninger vil kunne utgjøre et brudd påverdipapirlovgivningen i den aktuelle jurisdiksjon.

Arctic Securities, DnB NOR Markets og Pareto Securities opptrer på vegne av AkerDrilling og ingen andre i relasjon til tilbudet om tegning av aksjer iforbindelse med noteringen av selskapets aksjer, og vil ikke være ansvarligoverfor noen andre enn Aker Drilling for å tilby de beskyttelser som gis deresrespektive klienter eller for å bistå med råd i relasjon til tilbudet ognoteringen og/eller noen andre forhold beskrevet i denne meldingen.

Forutseende uttalelser:Denne meldingen og alt eventuelt materiale distribuert i forbindelse med dennemeldingen kan inneholde visse forutseende uttalelser. Etter sin natur medførerforutseende uttalelser risiko og usikkerhet ettersom de gjenspeiler AkerDrillings nåværende forventninger og antakelser om fremtidige hendelser ogforhold, og vil ikke nødvendigvis vise seg å være nøyaktige. En rekke vesentligefaktorer vil kunne forårsake at faktiske resultater og utvikling avvikervesentlig fra de som fremkommer eller indikeres av slike forutseende uttalelser,herunder de risikomomenter og usikkerheter som er omtalt i prospektet.

Denne opplysningen er informasjonspliktig etterverdipapirhandelloven §5-12