Aker Drilling satser i vekstmarkeder

Aker Drilling satser i sterke vekstmarkeder, inngår intensjonsavtale for byggingav to boreskip og opsjon på ytterligere to boreskip, henter ny kapital og søkernotering på Oslo Børs - med Aker som minoritetseier i et selvstendig ogoffensivt boreselskap.

- Aker Drilling utvider satsingen på dypt vann. Dette er offshoremarkeder isterk vekst, kjennetegnet av økende etterspørsel etter boreenheter med avansertog kjent teknologi. Aker Drilling tar sikte på å hente inntil 600 millioner USDi egenkapital.  Selskapet har søkt notering på Oslo Børs, sier konsernsjefØyvind Eriksen i Aker ASA.

Det er inngått en intensjonsavtale med Daewoo Shipbuilding & Marine EngineeringCo. Ltd (DSME) som gir rett til å bygge to avanserte boreskip for ultradyptvann, og opsjon for levering av ytterligere to nye boreskip. Pris per boreskip -inkludert reservedeler, boreutstyr, byggeoppfølging og klargjøring forboreoperasjoner - er estimert til 600 millioner USD.

- Aker Drilling har en førsteklasses driftsorganisasjon og to store og sværtavanserte dypvannsrigger med meget god drift på norsk sokkel. Avtalen om byggingav boreskip åpner muligheten for å ta del i interessante vekstmarkeder forleteboring på store havdyp i områder som for eksempel Brasil, Mexicogolfen ogVest-Afrika. Selskapet har allerede startet arbeidet med å få på plass eterfarent byggeoppfølgingsteam på verftet og en internasjonal, kompetentdriftsorganisasjon, sier Eriksen.

Sterk vekst i etterspørselAker Drilling har 440 ansatte, og selskapet har en posisjon i markedet forboreoperasjoner på dypt vann i krevende områder. Dypvannsmarkedet vokser raskestav alle offshoremarkeder, men har på grunn av teknologiske, operasjonelle ogkompetansemessige utfordringer også de største barrierene for nye aktører.

Halvparten av de globale funnene av olje og gass gjøres på ultradypt hav, ifølgeInfield. I 2015 vil 13 prosent av offshoreproduksjonen komme fra ultradypeoljefelt, mot 3,5 prosent i 2010. Det er bred enighet i riggmarkedet om atleting fremover i enda større grad vil skje på dypt vann og i værharde områder.Dette vil de neste årene føre til økt etterspørsel etter avanserte boreenhetermed velkjent teknologi.

Aker Drilling rendyrker satsingen på dypt vann og i værharde områder.Boreskipene vil være et verdifullt tilskudd til selskapets flåte, og teknologiensom benyttes for operasjoner på ultradype områder er kjent og effektiv. DSME harbygget - og skal bygge - flere tilsvarende skip. Prosjektrisikoen for levering ihenhold til avtalt tid og budsjett vurderes som lav.

God drift og solid ordrereserveSelskapets to rigger, Aker Barents og Aker Spitsbergen, genererer i dag enbetydelig kontantstrøm fra stabil og god drift. I operasjon har de to riggene enEBITDA-margin på ca. 60 prosent. De to riggene har langsiktige kontrakter, ogsamlet ordrereserve ved utgangen av 2010 var cirka 1,2 milliarder USD.

- Aker Drilling har solid kontantstrøm og god utbyttekapasitet, sier Eriksen.

De to riggene har dokumentert en positiv utvikling med stabil og sikker driftgjennom 2010 og i starten av 2011. I fjerde kvartal 2010 oppnådde Aker Barentsog Aker Spitsbergen en samlet betalt oppetid på over 95 prosent.

Intensjonsavtalen med DSMEAker Drilling Offshore Services Public Ltd på Kypros, som er et heleid selskapav Aker Drilling ASA, har signert intensjonsavtalen med DSME i Sør-Korea forleveranse av boreskipene i fjerde kvartal 2013. 25 prosent av kontraktsverdienbetales ved en endelig signering av avtalen ved utgangen av februar 2011, og 75prosent betales ved levering.

Opsjonene med DSME gir rett til å få levert boreskip nummer tre og fire ihenholdsvis andre kvartal 2014 og første kvartal 2015.Skipene kan bore brønner på 12 000 meters lengde, på vanndybder ned til 3 600meter.

- Med to rigger og nye boreskip får vi topp moderne enheter for sikre, effektiveog miljøvennlige operasjoner. Aker Drilling har en meget kompetentdriftsorganisasjon for norsk sokkel. Dette teamet vil fortsette arbeidet medfokus på førsteklasses og sikker drift for våre norske kunder. Vi går nå i gangmed å få på plass en like profesjonell organisasjon for å håndtere deinternasjonale markedene, bygget på kompetansen vi besitter fra våre aktiviteterpå norsk sokkel. Dette gir oss et solid grunnlag for videre lønnsom vekst, sierkonsernsjef Geir Sjøberg i Aker Drilling.

Emisjonen på inntil USD 600 millionerAker Drilling gjennomfører en emisjon på inntil 600 millioner USD. Tegningen erplanlagt å starte 7.februar 2011, og avsluttes 18. februar.

Institusjonelle og private investorer inviteres inn på eiersiden iboreselskapet. Aker vil fortsatt ha en sterk posisjon, men vil redusere sineierandel til under 50 prosent slik at nye Aker Drilling kan utvikle seg som etselvstendig selskap med en aksje notert på Oslo Børs med god likviditet iaksjeomsetningen. Aker blir dermed en minoritetseier, og dette kommer også tiluttrykk ved at det nye styret har et flertall av de aksjonærvalgte som eruavhengig i forhold til Aker.

I forbindelse med finansiering av boreskipene og børsnoteringen vil AkerDrilling gjennomføre en refinansiering av selskapet. Det arbeides med en planfor å øke boreselskapets banklån fra 605 til 900 millioner USD. Økningen på 295millioner USD går til å nedbetale gjelden til Aker ASA. Videre tas det sikte påå erstatte selskapets 3-årige obligasjonslån på 1,5 milliarder kroner med et merlangsiktig obligasjonslån på samme beløp, men uten at Aker ASAs garantiopprettholdes. Denne refinansieringen er i tråd med tidligere uttalelser om åvidereutvikle Akers rolle som egenkapitalinvestor og gjør Aker Drilling til etselvstendig selskap uten andre finansielle forpliktelser til sin største eier.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:Trond Brandsrud, CFO, Aker ASA, e-post trond.brandsrud@akerasa.com, tlf.901 14 663.Geir Sjøberg, konsernsjef, Aker Drilling, e-postgsjoberg@akerdrill.com, tlf.907 83 083.

This information is subject of the disclosure requirements acc. to §5-12 vphl(Norwegian Securities Trading Act)