AKER EXPLORATION SATSER SOM RENDYRKET LETESELSKAP

- Aker Exploration vil bidra til å løse en floke som i dag begrenser letingen etter olje og gass på norsk sokkel, sier Leif-Arne Langøy, styreformann og konsernsjef i Aker og forklarer:- Oljeselskaper sliter med å få tak i rigger for boring av letebrønner. I et stramt riggmarked er det lite interessant for riggselskaper å inngå borekontrakter for et kort tidsrom. Aker Exploration løser floken ved å tilby oljeselskapene kunnskap og tilgang på borekapasitet, med motytelse i form eierandeler i lisensen.

Olje- og energidepartementet (OED) har prekvalifisert Aker Exploration som rettighetshaver på norsk kontinentalsokkel. Dette systemet er opprettet for å få nye kompetente aktører på sokkelen og bidra til økt verdiskapning, ifølge OED. Selskapet er i forhandlinger med oljeselskaper om å bytte leteboring med eierandeler i lisenser. Den første avtalen ventes å være klar før utgangen av 2006.

Aker Exploration skal være fokusert på leting og være en partner som hjelper oljeselskaper og myndigheter til å finne mer olje og gass på norsk sokkel. Aker vil vurdere å invitere andre investorer med som eiere i Aker Exploration. Tidspunktet for en slik prosess blir løpende vurdert.

Aker Exploration har inngått en avtale med det børsnoterte riggselskapet Aker Drilling om en mulig tre års kontrakt for leie av en borerigg fra 31. oktober 2008, med opsjon på å forelenge leieavtalen med ytterligere to år. Aker Exploration betaler USD 10 millioner for å reservere riggen ut desember 2006. En endelig bekreftet borekontrakt fra oktober 2008 til oktober 2011 vil ha en samlet verdi på om lag USD 610 millioner.

Den halvt nedsenkbare boreriggen er av Aker H-6e design, og er spesielt egnet for operasjoner i værharde strøk, kaldt klima og dypt vann. Boresystemene bygges rundt Aker Kværner MHs doble RamRig konsept. Riggene er konstruert for lete- og produksjonsboring av brønner med mer enn 10 000 meters lengde og for operasjon i vanndybder fra 100 til 3000 meter.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt: Konserndirektør Geir Arne Drangeid, Aker ASA, tlf. 913 10 458