AKER EXPLORATION TILFØRES 1,37 MILLIARDER KRONER

Både oljeselskaper og institusjonelle investorer viser stor interesse for det rendyrkede leteselskapet Aker Exploration, som satser for fullt på norsk kontinentalsokkel.

- Vi har arbeidet med å skape et solid fundament for en offensiv satsing i Aker Exploration. Etter en tett og positiv dialog med store, institusjonelle investorer bestemte vi oss for å gjennomføre de rettede emisjonene nå, sier Leif-Arne Langøy, styreformann og konsernsjef i Aker.

- Med en robust finansiell løsning og tilgang på en topp moderne borerigg, har vi det beste utgangspunktet for å rendyrke et unikt leteselskap på norsk sokkel, sier Langøy.

Olje- og energidepartementet har prekvalifisert Aker Exploration som rettighetshaver på norsk kontinentalsokkel. Leteselskapet er i forhandlinger med oljeselskaper om å bytte tilgang på borekapasitet mot eierandeler i lisenser.

- Dette er en vinn-vinn situasjon for oljeselskaper, myndigheter, Aker Exploration og Aker, sier Langøy.

Målet til Aker Exploration er å bore fem til syv brønner per år fra 2009 i nordlige områder av norsk sokkel.

- Blir fremtidens funnresultater i nærheten av de historiske, blir lønnsomheten i Aker Exploration meget god, sier konsernsjef Bård Johansen i Aker Exploration.

Aker Exploration har i dag bekreftet en avtale med det børsnoterte riggselskapet Aker Drilling om tre års kontrakt for leie av en borerigg fra 31. oktober 2008, med opsjon på å forelenge leieavtalen med ytterligere to år. Borekontrakten fra oktober 2008 til oktober 2011 har en samlet verdi på om lag 3,8 milliarder kroner.

Detaljer om emisjoner og finansieringAker Exploration har hentet 915 millioner kroner i egenkapital fra internasjonale og norske investorer. Av dette beløpet går Aker inn med ca. 300 millioner kroner. Før emisjonen ble Aker Exploration verdsatt til 305 millioner kroner. Dette innebærer at Akers eierandel i leteselskapet reduseres fra 100 til i underkant av 50 prosent etter emisjonen.

Ledelsen i Aker Exploration har kjøpt aksjer for i overkant av 20 millioner kroner i denne emisjonen på samme kurs som øvrige aksjonærer. Dette utgjør 1,7 prosent av aksjene i selskapet etter emisjonen.

I tillegg skyter internasjonale investorer inn 457,5 millioner kroner i konvertible obligasjoner som kan omdannes til aksjer. Samlet tilføres dermed Aker Exploration i overkant av 1,37 milliarder kroner i egenkapital og konvertible obligasjoner. Lånefinansiering på 1,83 milliarder kroner gjøres gjennom DnB NOR og Barclay`s Bank.

Emisjonskursen per aksje i Aker Exploration er 61 kroner. Dette verdsetter selskapet til 1,22 milliarder kroner etter emisjonen, fordelt på 20 millioner aksjer. Etter innbetaling av egenkapitalen 18. desember i år vil Aker eie i underkant av 10 millioner aksjer. Planen er å søke notering av Aker Exploration på Oslo Børs i løpet av første halvår 2007.

Dersom aksjekursen i Aker Exploration minst dobler seg, har Aker i perioden fra 1. januar 2010 til 31. desember 2011 rett til å kjøpe 5 millioner nye aksjer til 1 krone pr. aksje ved at Aker Exploration utsteder tegningsretter.

Det konvertible obligasjonslånet har en løpetid på fem år og har en fast rente på 6 prosent p.a. De konvertible obligasjonene kan i denne perioden konverteres til aksjer i Aker Exploration til en innløsningskurs på 79,30 kroner per aksje.

Carnegie ASA har vært Akers finansielle rådgiver i forbindelse med transaksjonen.

--------For ytterligere informasjon, vennligst kontakt: Konsernsjef Bård Johansen, Aker Exploration ASA, tlf. 913 92 455,Konserndirektør Geir Arne Drangeid, Aker ASA, tlf. 913 10 458