AKER HAR SOLGT AKSJER I AKER YARDS

- Aksjesalget er et ledd i en samlet strategisk plan for å frigjøre likviditet, styrke balansen ytterligere og øke den finansielle handlekraften for industriell satsing. Samtidig oppnår Aker en mer balansert portefølje av industrielle eierinteresser, sier Leif-Arne Langøy, styreformann og konsernsjef i Aker.

Til sammen har aksjesalgene i Aker Yards og Aker Kværner (se melding fra i dag) frigjort 4,7 milliarder kroner. Dette styrker Akers evne til fortsatt å utvikle fremtidsrettede industribedrifter og på den måten skape verdier for kunder, samfunnet og aksjonærene.

- Med salget av aksjer i de to selskapene er arbeidet med denne planen sluttført. Det blir ikke ekstraordinært utbytte eller utbetalinger til Akers aksjonærer som følge av aksjesalgene, men våre aksjonærer får økt forutsigbarhet for framtidige utbetalinger i tråd med selskapets etablerte utbyttepolitikk, sier Langøy.

Akers eierposisjon vektes ned til 40,1 prosent i både Aker Yards og Aker Kværner. Aker fortsetter som en aktiv og langsiktig eier i selskapene.

- Både Aker Kværner og Aker Yards vil fortsatt være en del av Aker-konsernet, omfattet av Akers styringsmodell og deltakere i de mange felles konserninitiativene, sier Langøy

Transaksjonen i Aker Yards gir Aker en regnskapsmessig gevinst på om lag 660 millioner kroner. Aksjene er kjøpt av internasjonale og norske institusjonelle og private investorer. Aker benyttet SEB Enskilda Securities ASA og Carnegie ASA som tilretteleggere og rådgivere.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:Konserndirektør Geir Arne Drangeid, Aker tlf. 913 10 458