AKER HOLDING-AVTALEN PÅ PLASS

I henhold til avtale inngått 22. juni i år, har Aker overført selskapets eierskap i Aker Kværner til det nyetablerte selskapet Aker Holding. Aker beholder kontrollen med en eierandel på 60 prosent i Aker Holding. Den norske stat eier 30 prosent av aksjene i selskapet, det svenske teknologiselskapet SAAB 7,5 prosent og det svenske investeringsselskapet Investor 2,5 prosent.

- Avtalene som nå er formalisert er historiske. De er en anerkjennelse av Aker Kværners ansatte, teknologier, kompetanse og skaperkraft, og de gir Aker Kværner langsiktighet på eiersiden, sier Leif-Arne Langøy, styreformann og konsernsjef i Aker. Han er også styreleder i Aker Kværner.

Eierne av Aker Holding vil videreføre det etablerte, nære samarbeidet mellom Aker Kværner og andre Aker-selskaper. Eierne av Aker Holding vil også aktivt søke og støtte utviklingen av nye forretningsmuligheter mellom selskaper i Aker-konsernet, SAAB og Investor, såfremt slike eventuelle muligheter ikke er i konflikt med andre aksjonærers interesser.

- Vår ambisjon er at det felles eierskapet i Aker Kværner vil være et fundament for utvikling av nye forretningsmuligheter og industriprosjekter mellom norsk og svensk industri. Med alle avtaler nå formelt på plass, gleder vi oss til å søke konkrete muligheter for dette i tiden fremover, sier Langøy.

På en ekstraordinær generalforsamling i går ble følgende personer valgt til styret i Aker Holding: Leif-Arne Langøy (styreleder), Bengt A Rem, Kristin Krohn Devold, Berit Kjøll og Dan-Åke Enstedt.

Alle transaksjoner i forbindelse med avtalen ble gjennomført i går.