Aker Oilfield Services og Expro samarbeider om markedsføring

Aker Oilfield Services Ltd har signert en intensjonsavtale med ExproInternational Group Plc ("Expro") om å markedsføre sin flåte moderneundervanns intervensjonsfartøy med Expros AX-S teknologi forbrønnintervensjoner på dypt vann.

Selskapene planlegger å etablere en global allianse som vil gikundene tilgang til Aker Oilfield Services og Expros produkter ogtjenester i et enkelt, integrert og samkjørt system.

Aker Oilfield Services has allerede et nært samarbeid med AkerKværner Well Service, Aker Kværner Subsea og DOF Subsea, og alliansenmed Expro sørger for at selskapet har tilgang til supplerendeteknologi og tjenester for å møte kundenes utfordringer.

Intensjonen med avtalen, som ennå ikke er ferdigstilt, er å kombinereAker Oilfield Services flåte undervanns intervensjonsfartøy og bredekunnskap om operasjoner på dypt vann med Expros AX-Sbrønnintervensjonsløsning..

Per-Ola Baalerud, CEO Aker Oilfield Services:

"Aker Oilfield Services har utviklet sine tjenester forbrønnintervensjon i nært samarbeid med potensielle kunder, partnereog leverandører siden selskapet ble etablert i 2006.Intensjonsavtalen med Expro er et resultat av en nøye vurdering avden teknologien som er tilgjengelig i dag eller under utvikling fordypvanns-intervensjon, støttet av erfaringen våre partnere haropparbeidet over flere år. Expros AX-S-teknologi kommer i tillegg tilvår eksisterende teknologiportefølje, som har vært fokusert på dentyngre delen av markedet for brønnintervensjonser, hvor vi sammen medAker Kværner kan tilby fullt integrerte wireline- og coiledtubing-løsninger"

Graeme Coutts, CEO Expro International Group:

"Expro står for innovasjon og kvalitet i markedssegmentetundervannsteknologi. Det riggløse AX-S-systemet, som for tiden erunder utvikling, blir sett på som en potensiell stor hjelp til vårekunder som søker å redusere kostnader og øke effektiviteten der deopererer. Dagens melding markerer nok et steg på veien mot fullkommersialisering av AX-S. Det er en beskjed til våre kunder om atExpro og Aker Oilfield Services står sammen om å utvikle enda bedreprodukter og komplette løsninger i subsea-markedet."

Aker Oilfield Services ble etablert i 2006 for å møte stigendeetterspørsel etter tjenester i forbindelse med utvikling ogproduksjon på dypt vann. Aker Oilfield Services er i ferd med å byggeopp en flåte undervanns intervensjonsfartøy. Opp til seks toppmoderne fartøy vil stå klare fra 2009. Selskapet er en del av Aker ogeies av Aker ASA, DOF Subsea and Aker Kværner ASA.

For mer informasjon, ta kontakt med:

Per-Ola Baalerud, CEO Aker Oilfield Services: 959 09 999Geir Arne Drangeid, Aker ASA: 913 10 458