Aker reduserer eierandelen i Aker American Shipping

Aker har redusert eierandelen i Aker American Shipping ASA fra 53,2til 19,9 prosent. Aker går fra å være en aktiv industriell eier til åbli en finansiell investor i rederiet. Dette er en gjennomføring avplanen som ble meddelt markedet i november 2007.

- Vi er stolte over at Aker American Shipping er i ferd med å bli etbetydelig rederiselskap i USA, sier Leif-Arne Langøy, styreformann ogkonsernsjef i Aker.

Aker American Shipping Holding AS, som er et heleid datterselskap avAker ASA, har i dag solgt 9 182 520 aksjer i Aker American ShippingASA til kurs 90 kroner per aksje. Det er inngått en total return swap(TRS) avtale som innebærer en eksponering mot det samme antalletaksjer til swap kurs på 91,6928 kroner per aksje. TRS-avtalenrulleres på tre måneders basis, og utløper 6. juni 2009.

Før transaksjonen eide Aker 14 675 950 aksjer i Aker AmericanShipping gjennom Aker American Shipping Holding. Etter salget eierAker 5 493 430 aksjer i det børsnoterte rederiet. Akers finansielleeksponering i Aker American Shipping er den samme som føraksjesalget, men eierskapet og aksjonærrettighetene er redusert fra53,2 til 19,9 prosent.

I november 2007 ble det meddelt markedet at Aker siktet mot åredusere eierandelen i rederiet. Aksjesalget har sammenheng med atamerikanske bestemmelser i US Jones Act kan komme til å leggebegrensinger på Akers videre maritime satsing utenfor USA.

Som en følge av Akers reduserte eierandel i rederiet, har Gary Mandelmeddelt valgkomiteen at han vil fratre som styreformann i AkerAmerican Shipping, men fortsetter som styremedlem. Ørjan Svanevik somogså representerer Aker, vil gå ut av rederiets styre.

Aker American Shipping vil om kort tid innkalle til ekstraordinærgeneralforsamling for å velge nytt styre og endre navn på selskapet.Etter transaksjonen er ikke American Shipping lenger en del av Aker.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:Konserndirektør Geir Arne Drangeid, Aker. Tlf 913 10 458