AKER SEAFOODS-AKSJER I KONVERTIBELT OBLIGASJONSLÅN

Aker beholder retten til eventuelt utbytte tilsvarende kupongen for aksjene. Eventuelt utbytte ut over dette vil tilfalle obligasjonseierne ved eventuell konvertering.

Dersom alle obligasjonseierne skulle ønske å konvertere, vil Aker eie 50,01 prosent av aksjene i Aker Seafoods ASA etter konvertering.

- Aker Seafoods er godt mottatt i aksjemarkedet. Det utnytter vi til å styrke morselskapet Aker ASA ytterligere, samtidig som vi beholder majoritet og dermed kontroll med den videre utviklingen av Aker Seafoods. Selskapet er en viktig del av Aker-konsernet, sier Leif-Arne Langøy, konsernsjef i Aker ASA.

Aker Seafoods ble tatt opp til notering på Oslo Børs 13. mai 2005 og åpnet på 29 kroner pr aksje. Sluttkurs 24. mai var 30,50 kroner. Konverteringskursen priser Aker Seafoods til nær 2 milliarder kroner.

Aker har valgt Pareto Securities og DnB NOR Markets som tilretteleggere for salg av det konvertible obligasjonslånet. Pareto Securities og DnB NOR Markets var også tilretteleggere for emisjon og børsnotering av Aker Seafoods i mai i år.