AKER SEAFOODS STYRKER EIERSKAPET I TRÅLERSELSKAPER

I forbindelse med sammenslåingen av Norway Seafoods, West Fish-Aarsæther (WFA) og Nordic Sea Holding (NSH) og etableringen av Aker Seafoods ASA, overtar det nye konsernet 100 prosent av aksjene i West Fish-Aarsæther og 65 prosent av aksjene i Nordic Sea Holding mot oppgjør i aksjer i Aker Seafoods ASA.

Aker Seafoods har i dag kommet til enighet med Nordnorsk Vekst AS om å overta selskapets til sammen 34,44 prosent i Nordic Sea Holding mot et kontant vederlag. Etter denne transaksjonen vil Aker Seafoods eie 99,52 prosent av aksjene i selskapet.

- Vi er svært tilfreds med denne transaksjonen. Overtagelsen vil forenkle prosessen med optimalisering av flåtedriften samt uttak av synergier i det nye konsernet, sier Yngve Myhre, konsernsjef i Aker Seafoods ASA.

Avtalen om overtagelse av aksjene i Nordic Sea Holding er avhengig av myndighetsgodkjennelse, samt at avtalen om sammenslåingen mellom Norway Seafoods, West Fish-Aarsæther og Nordic Sea Holding blir gjennomført.

Kjøper også i HammerfestAker Seafoods har nå kommet til enighet med DnB NOR om overtagelse av deres 20 prosent andel i Hammerfest Industrifiske. Hammerfest kommune beholder negativ kontroll med sine 40 prosent av aksjene.

- Hammerfestmodellen innebærer en aksjonærstruktur der man sikrer en kombinasjon av forretningsmessige og samfunnsmessige hensyn. Vi vil legge opp til fortsatt godt samarbeid med Hammerfest kommune, sier Yngve Myhre.

Aksjonærene er enige om at kommunen skal overta styreposten som banken har hatt i selskapet.

Avtalen om overtagelse av DnB NORs eierandel i Hammerfest Industrifiske er betinget av myndighetsgodkjennelse, samt formell godkjennelse i Hammerfest kommune.

For ytterligere informasjon om transaksjonen:Geir Arne Drangeid, konserndirektør Aker ASA. Telefon 24 13 00 65Lars Erik Lund, IR-kontakt Aker Seafoods ASA. Telefon 24 13 00 00

Om Aker Seafoods Aker Seafoods ASA er et resultat av sammenslåingen av Norway Seafoods, West Fish-Aarsæther og Nordic Sea Holding. Aker Seafoods ASA er et av Europas ledende sjømatselskaper innenfor fangst, foredling og salg av hvitfisk. Selskapet har virksomhet i Norge, Danmark, Storbritannia og USA. Aker Seafoods-konsernet hadde en samlet omsetning på ca 2,5 milliarder kroner i 2004 og har omlag 1350 ansatte.