Aker Spitsbergen på kontrakt med StatoilHydro

Aker Drilling og StatoilHydro er enige om utestående forhold iforbindelse med overtakelsen av Aker Spitsbergen. Boreriggen startersin femårs kontrakt med StatoilHydro som operatør på vegne avpartnerskapet i Heidrun, Åsgard og Norne, 27. august 2009.

Aker Spitsbergen er den andre av to sjettegenerasjons borerigger someies av Aker Drilling og som nå skal bore på norsk sokkel. Riggene erblant de aller største i verden og spesialdesignet for å kunneoperere trygt og effektivt i værharde områder og på dypt vann utenfornorskekysten. Den andre riggen, Aker Barents, startet før helgenboring nordvest for Kristiansund.

- Disse avanserte riggene er ekte produkter av norskoffshorekompetanse. Sammen med kunnskapsrike og krevende kunder, haransatte i flere Aker-selskaper ikke bare realisert et gigantiskbyggeprosjekt. Vi har også skaffet norsk sokkel to nye borerigger somer med å definere morgendagens krav til miljø og sikkerhet på slikeinstallasjoner, sier Øyvind Eriksen, konsernsjef i Aker ASA.

Riggene er designet og bygget av Aker Solutions. De eies og drives avAker Drilling med oppdrag for StatoilHydro og Aker Exploration. Akerhar betydelige eierinteresser i både Aker Solutions og AkerExploration og er eneste aksjonær i Aker Drilling.

- StatoilHydro og selskaper i Aker-familien har hver på sin måte, ogsammen, formet en stor del av norsk offshorehistorie. Med detlangsiktige samarbeidet som starter når boreoperasjonene kommer igang på Aker Spitsbergen får dette samarbeidet en ny og spennendedimensjon, sier Eriksen.

Mens Aker Barents ble levert og kom i produksjon i henhold til deplaner Aker redegjorde for i sin rapport for fjerde kvartal 2008, harAker Spitsbergen blitt ytterligere et par måneder forsinket.StatoilHydro og Aker Drilling har forhandlet til det siste om depraktiske og økonomiske konsekvensene av forsinkelsene, herunderdagbøter for sen levering, kostnader for tilleggsutstyr og dagrater.Fortsatt gjenstår noe arbeid med ferdigstilling og testing førboreoperasjonene starter. Det er også avtalt at noe videreoppgradering skal skje på et senere tidspunkt.

Merkostnadene og øvrige økonomiske konsekvenser som følge av avtalenmed StatoilHydro, er i det alt vesentlige inndekket avvalutagevinster som redegjort for i Akers rapport for andre kvartal.Dagbøtene som StatoilHydro har krav på fra Aker Drilling utgjør enbegrenset del av Aker Drillings samlede merkostnader. Dagbøtenedekkes inn gjennom et tilsvarende motkrav fra Aker Drilling mot AkerSolutions. Dette er forhold som har vært kjent for Aker Solutions ogsom selskapet har bekreftet at de har tatt høyde for i sin tidligererapportering.

- For oss i Aker Drilling er dette en merkedag. Vi legger bak ossbyggefasen, og går i gang med det vi har gledet oss til i flere år,nemlig å operere trygt og effektivt. Riggene våre skal finne nyeolje- og gassressurser og bidra til å gjøre utbyggingen av demlønnsom til glede for våre kunder og inntekter til statskassen, sierGeir Sjøberg, adm. direktør i Aker Drilling.

For ytterligere informasjon, vennligst kontaktGeir Sjøberg, adm.direktør Aker Drilling ASA, tlf. 51 21 49 15Geir Arne Drangeid, informasjonsdirektør Aker ASA, tlf. 24 13 00 65

Informasjonen er distribuert av Hugin.