AKER STYRKER KONSERNLEDELSEN, ANSETTER KJELSTAD

Aker har vokst betydelig den siste tiden. For drøyt to år siden hadde konsernet to børsnoterte datterselskap. I dag er Aker største aksjonær i åtte børsnoterte selskaper. De siste månedene har konsernet arbeidet med å styrke konsernledelsen med 1-2 personer.

- Som aktiv industriell eier engasjerer vi oss sterkt i den strategiske utviklingen av disse selskapene. Samtidig har vi til en hver tid nye prosjekter under utvikling. Kjelstad vil ha en meget sentral rolle i etablering, oppfølging og utvikling av bedrifter i Aker, sier Leif-Arne Langøy, styreformann og konsernsjef i Aker ASA.

Karl Erik Kjelstad (41) har arbeidet i Aker Yards siden 1998. De siste fem årene har han vært konsernsjef. Under hans ledelse har Aker Yards vokst fra en årlig omsetning på ca 12 milliarder kroner til om lag 35 milliarder kroner. Aksjeverdiene er mer enn fem-doblet siden børsnoteringen i 2004.

- Jeg har kjent Kjelstad gjennom en årrekke. Han er innovativ og har kommersiell teft og kunnskap om internasjonal maritim virksomhet. Dette er egenskaper og kompetanse som er viktig for den videre utviklingen i Aker, sier Langøy.

Aker var hovedaksjonær i Aker Yards fram til mars i år. Da solgte Aker sine resterende 40 prosent av aksjene i skipsverftskonsernet. Nå er Aker kunde for flere store prosjekter i skipsverftskonsernet.

- Med forfremmelsen av Yrjö Julin til ny konsernsjef demonstrerer Aker Yards styrke og kvalitet, sier Langøy og viser til at konsernet gjennom en årrekke har arbeidet strategisk og systematisk med utvikling av organisasjon og ledertalenter. Julin kommer fra stillingen som leder av Aker Yards` forretningsområde Cruise & Ferries.

For ytterligere informasjon, vennligst kontaktGeir Arne Drangeid, konserndirektør, Aker ASA. Tlf.: + 47 24 13 00 65