Aker vinner oljelisens i Ghana

Aker er tildelt et stort og lovende leteareal for olje og gass på dypt vann i Gulf of Guinea. Dette havområdet i det vestlige Afrika regnes av mange som en av verdens mest lovende oljeprovinser.

Ghana National Petroleum Corporation (GNPC) og landets myndigheter valgte Aker som operatør for letearealet South Deepwater Tano. Tildelingen er ratifisert av parlamentet i Ghana.

- Vi anser dette som en anerkjennelse av olje- og gasskompetansen i Norge, og en tillitserklæring til oss i Aker. Dette åpner spennende muligheter for flere Aker-selskaper, sier Leif-Arne Langøy, styreformann og konsernsjef i Aker ASA.

I letefasen skal Aker delta med en eierandel på 85 prosent i South Deepwater Tano, utenfor kysten av Ghana i det vestlige Afrika. GNPC og den ghanesiske stat vil eie til sammen 10 prosent, mens Akers lokale samarbeidspartner, Chemu Power Ltd, har 5 prosent. Ved et kommersielt funn kan GNPC og den ghanesiske stat øke sin eierandel til 25 prosent. Letearealet er på hele 3 500 kvadratkilometer. Det tilsvarer åtte leteblokker på norsk sokkel. Vanndypet i området er mellom 2000 og 3000 meter.

Potensialet på ghanesisk kontinentalsokkel er tydelig demonstrert ved dypvannsfeltet Jubilee, et av verdens største offshore oljefelt som er funnet de siste fem årene. South Deepwater Tano har mye av den samme interessante geologien som Jubilee, men ligger lenger fra land og på dypere vann.

Aker skal sitte i førersetet for leting og utvikling av South Deepwater Tano. I første omgang investerer Aker USD 25-30 millioner i et program for innsamling og tolkning av seismiske data. Arbeidet planlegges å starte i første kvartal 2009. Den første letebrønnen kan bores i 2011. Aker vil vurdere å invitere andre aktører med som partnere i lisensen.

- Vi mener Aker vil være en god partner for ghanesiske myndigheter som har klare visjoner om at landets olje- og gassressurser skal bidra til positiv utvikling i landet. Aker spilte en viktig rolle allerede fra første kapittel av det norske oljeeventyret. Våre brede industrielle kompetanse er senere videreutviklet gjennom nye prosjekter over hele verden. Dette er erfaringer som vi nå tar med oss til Ghana, sier Langøy.

Aker Solutions, Aker Oilfield Services, Aker Exploration, Aker Drilling og Aker Floating Production er selskaper som hver for seg eller sammen leverer produkter, teknologier og løsninger i hele verdikjeden for olje- og gassproduksjon. Selskapenes ingeniørkunnskap og gjennomføringsevne kommer spesielt til sin rett i arbeidet med leting og produksjon av olje og gass på ultradypt hav.

- Aker er i stand til å redusere tiden fra det påvises hydrokarboner til den første oljen produseres. Tid er penger. Sammen er Aker-selskaper i stand til utvikle og bygge ut oljefelt raskere enn andre. Dette har vi allerede bevist gjennom utbyggingsprosjekter mange steder i verden, sier Langøy.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt: Konserndirektør Geir Arne Drangeid, Aker, tlf. 913 10 458

Informasjonen er distribuert av Hugin.