Enighet blant Aker Holding-eierne

Etter at den internasjonale investeringsbanken UBS har gjort enfornyet gjennomgang av Aker Solutions' kjøp av aksjer og selskaperfra Aker, har eierne i Aker Holding, seg i mellom, avklart despørsmålene som er reist i tilknytning til transaksjonene, og vil nåvidereføre et godt eiersamarbeid til beste for utviklingen av AkerSolutions-konsernet.

- Det er godt å legge bak seg den uklarhet og usikkerhet som oppstodi kjølvannet av at minoritetsaksjonærer i Aker Holding reagerte pådisse transaksjonene. Vi er tilfreds med å få høre at UBS har kommettil samme konklusjon som DnB NOR Markets og uttrykkelig slår fast attransaksjonene er fair, sier konsernsjef Øyvind Eriksen.

Aker Solutions kjøpte 1. april 2009 aksjer i selskapene Aker OilfieldServices, Aker DOF Deepwater, Odim og Midsund Bruk fra Aker. Itillegg ble det avtalt at Aker Solutions skulle øke sin eierandel iAker Clean Carbon til 50 prosent. UBS har vurdert de tre førstnevntetransaksjonene.

- Enigheten som nå er oppnådd innebærer ikke at transaksjonene blirreversert eller at de avtalte vilkår blir endret, men Aker Holdingvil be Aker Solutions presentere strategien i tilknytning til deaktuelle transaksjonene på generalforsamling i Aker Solutions ASA,sier Eriksen.

Aker Holding er største aksjonær i Aker Solutions og eier ca 41prosent av aksjene i selskapet. Aker ASA eier 60 prosent av aksjene iAker Holding. Den norske stat, Saab og Investor eier henholdsvis 30prosent, 7,5 prosent og 2,5 prosent og er minoritetsaksjonærer i AkerHolding.

Aker Holding forutsetter at strategi og transaksjoner vil blibehandlet samlet som en vedtakssak på den generalforsamlingen i AkerSolutions ASA som skal behandle selskapets planlagte obligasjonslån.Eierne i Aker Holding er enige om at Aker Holding igeneralforsamlingen skal støtte transaksjonene og nevnte strategi.Hvis det likevel ikke oppnås tilslutning, forutsetter Aker Holding atstyret i Aker Solutions ASA gjennomfører de tiltak som styret finnernødvendige for å følge opp generalforsamlingens vedtak.

Aker Holding vil videre foreslå at blir foretatt suppleringsvalg tilAker Solutions' styre for valg av to uavhengige styremedlemmer tilerstatning for nylig fratrådt styremedlem og ett av deAker-tilknyttede styremedlemmene i Aker Solutions ASA.

- Denne saken har avdekket et behov for og gjensidig ønske om ågjennomgå aksjonæravtalen på nytt, sier Øyvind Eriksen.

Partene er enige om at en revidert avtale skal sikre at eventuellenye nærstående transaksjoner som vil kreve en behandling igeneralforsamling i Aker Solutions ASA eller datterselskapene etterallmennaksjeloven eller aksjeloven § 3-8, skal behandles slik at demå få tilslutning fra et enstemmig styre i Aker Holding AS.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:Konserndirektør Geir Arne Drangeid, Aker, tlf. 913 10 458

Informasjonen er distribuert av Hugin.