ET GODT ÅR

Styret foreslår at det blir utbetalt et ordinært utbytte for regnskapsåret 2005 på 6,50 kroner pr. aksje.

Driften i samtlige av selskapets hovedselskaper utviklet seg positivt for året 2005 sett under ett og for fjerde kvartal isolert. Fjerde kvartal var preget av markert høyere aktivitetsnivå, spesielt i Aker Kværner og Aker Material Handling, og fortsatt marginforbedring. Konsernets EBITDA i fjerde kvartal var 1 144 millioner kroner, opp fra 897 millioner kroner foregående kvartal og 525 millioner kroner i fjerde kvartal 2004.

Konsernets ordreinngang gjennom året var 91,2 milliarder kroner, en økning på mer enn 50 prosent fra året før. Ordrereserven ved utgangen av 2005 tilsvarte 1,6 ganger årets omsetning. Tilsvarende forholdstall ved utgangen av 2004 var 1,2. Ordreinngangen er dels et resultat av at bedriftene i konsernet har styrket sin konkurranseevne, dels sterkere markeder. Marginene i kontraktene er jevnt over bedre enn tidligere.

Vedlagt følger rapport for 4. kvartal 2005 samt presentasjon.