ETABLERER AKER DOF SUPPLY

- DOF og Aker-selskaper har gjennom mange år utviklet skipstyper og forretningsmuligheter sammen. Etableringen av Aker Oilfield Services tidligere i år bygger på kompetanse i DOF Subsea, Aker, Aker Kværner og Aker Yards. Vi ser frem til å videreføre et nytt og tett samarbeid gjennom Aker DOF Supply, sier administrerende direktør Mons Aase i DOF.

Aker Capital, et heleid datterselskap av Aker, og DOF eier hver 50 prosent i Aker DOF Supply. Dette nyetablerte offshorerederiet vil eie en serie på seks ankerhåndteringsfartøy som skal bygges ved Aker Yards` verft i Vietnam og markedsføres mot kunder i det sterkt voksende markedet i Asia. Skipene oppgraderes med større tauekraft og flere hestekrefter enn det som ble opplyst i børs- og pressemeldingen fra Aker 3. mai.

Samlet pris for de seks skipene, som er skreddersydd for både ankerhåndtering, tauing og supplytjenester, er ca. 1,8 milliarder kroner. Skipene skal etter planen leveres i årene 2010 til 2012. Som meddelt tidligere har rederiet en opsjon på bygging av ytterligere seks slike skip med høyeste miljøstandard.

DOF som har en flåte på 57 skip under operasjon eller i bestilling, vil ha det kommersielle og tekniske ansvaret i Aker DOF Supply gjennom en avtale med DOF Management.

Offshorerederiet etableres med en egenkapital på 60 millioner kroner. Det er ikke tatt stilling om andre aksjonærer vil bli invitert med i Aker DOF Supply.

De seks ankerhåndteringsskipene (AHTS) er av Aker Yards design (AH08). Tauekraften (Bollard Pull) vil være på ca. 180 tonn og skipene vil ha ca. 16000 BHP. I tillegg konstrueres skipene i henhold til Det Norske Veritas `Clean Design`, som er den strengeste miljøklassen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:Konserndirektør Geir Arne Drangeid, Aker tlf. 913 10 458Adm. dir. Mons Aase, DOF tlf. 916 61 012