ETABLERER STRATEGISK EIERSKAP I AKER KVÆRNER

Aker overfører selskapets eierpost på 40,1 prosent i Aker Kværner til det nyetablerte selskapet Aker Holding. Aker beholder kontrollen med en eierandel på 60 prosent i Aker Holding. Den norske stat vil eie 30 prosent, det svenske teknologiselskapet SAAB 7,5 prosent og det svenske investeringsselskapet Investor 2,5 prosent.

- Avtalene er historiske. De gir Aker Kværner langsiktighet på eiersiden og de er en anerkjennelse av selskapets ansatte, teknologier, kompetanse og skaperkraft. Samspillet mellom Aker-selskaper fortsetter. I tillegg blir eierselskapet Aker Holding en møteplass for å utvikle nye forretningsmuligheter, sier Leif-Arne Langøy, styreformann og konsernsjef i Aker. Han er også styreformann i Aker Kværner.

Avtalene innebærer at Aker frigjør om lag 6,4 milliarder kroner. Transaksjonene vil gi morselskapet Aker ASA en regnskapsmessig gevinst på 5,3 milliarder kroner.

- Styret i Aker vil ikke foreslå ekstraordinære utbetalinger til aksjonærene som følge av transaksjonen. De frigjorte midlene blir i Aker og gir ytterligere forutsigbarhet for framtidige utbytter i tråd med etablert utbyttepolitikk. Samtidig styrker selskapet sine finansielle muskler for videre industriell satsing og nyskaping, sier Langøy.

TransaksjoneneAker Holdings eneste virksomhet er det strategiske eierskapet i Aker Kværner. Det nyetablerte selskapet er gjeldfritt. Aker Holding vil eie 110 333 615 aksjer i Aker Kværner, som tilsvarer 40,1 prosent av aksjene og stemmene.

Aker Holding vil være eid av Aker (60 prosent), Den norske stat ved Nærings- og handelsdeparte¬¬mentet (30 prosent), SAAB (7,5 prosent) og Investor (2,5 prosent).

Selskapene og staten vil gjennom Aker Holding ha negativ kontroll og i praksis kontrollere den videre utviklingen av Aker Kværner. Partene har avtalefestet at Aker Kværner skal videreutvikles som en internasjonalt konkurransedyktig og betydelig leverandør av teknologi, produkter, systemer og tjenester med hovedvekt på sektorene energi, olje og gass.

Eierne av Aker Holding vil videreføre det etablerte, nære samarbeidet mellom Aker Kværner og andre Aker-selskaper. Eierne av Aker Holding vil også aktivt søke og støtte utviklingen av nye forretningsmuligheter mellom selskaper i Aker-konsernet, SAAB og Investor, såfremt slike eventuelle muligheter ikke er i konflikt med andre aksjonærers interesser.

Finansielle detaljerI avtalene er verdien av Aker Holding satt til 16 milliarder kroner, som tilsvarer 145,60 kroner per aksje i Aker Kværner. Verdien er beregnet ut fra gjennomsnittlig børskurs siste fire uker. Transaksjonen vil innebære at Aker får frigjort 6,4 milliarder kroner. I tillegg får Aker en rente på 4,5 prosent per år frem til overdragelsen formelt finner sted.

Transaksjonen har som forbehold at Stortinget godkjenner Statens aksjekjøp i Aker Holding innen utgangen av 2007.

I forbindelse med inngåelsen av avtalene mellom Aker, SAAB, Investor og Den norske stat har Kjell Inge Røkke bekreftet at han gjennom sine selskaper vil kontrollere Aker like lenge som det eiermessige samarbeidet i Aker Holding.

Vedlagt følger faktaark om Aker Holding og Avtalene, samt informasjon om selskapene.