FUSJONSFORHANDLINGER MELLOM KVÆRNER OG AKER

Planen man vil forsøke å realisere innebærer at Kværner ASA fusjonerer med et heleid datterselskap i Aker ASA, Aker Maritime Finance AS. Kværners nåværende aksjonærer får oppgjør i form av Aker A-aksjer. De to selskapenes børskurs vil ligge til grunn for forhandlingene om bytteforholdet i fusjonen.

¬ Ved å legge Kværner inn i Aker-konsernet, oppnår man besparelser i forhold til dagens to morselskapsstrukturer og en forenklet eierstruktur uten krysseierskap. Dette er en forenkling som markedet har etterlyst.

- Kværner har i løpet av det siste året betydelig forenklet selskapet og synliggjort verdier. Pr i dag utgjør Aker B-aksjer Kværners vesentligste eiendel. Nå er vi rede til å fullføre arbeidet i Kværner slik det første gang ble skisserte på selskapets generalforsamling 2. juli 2004, sier Lone Fønss Schrøder, styreformann i Kværner ASA.

- Gjennom fusjonen opprettholder Aker sin gode likviditetssituasjon, da fusjonen eliminerer gjeld knyttet til kjøpet av Aker American Shipping ASA. Dette gjør det i neste omgang mulig for Aker å gjennomføre en større kontantutbetaling til sine aksjonærer, sier Leif-Arne Langøy, konsernsjef i Aker ASA.

- Slik vi planlegger å gjennomføre fusjonen, vil Kværners nåværende engasjementer, forpliktelser og B-aksjene i Aker fortsatt være atskilt fra Akers øvrige virksomheter, og det fusjonerte datterselskapet, inkludert tidligere Kværner, vil på selvstendig grunnlag ha en sterk balanse sett opp mot sine forpliktelser, sier Langøy videre.

Kværner og Aker arbeider for å komme til enighet om en fusjonsavtale innen utgangen av august. I så fall kan ekstraordinære generalforsamlinger i selskapene avholdes innen utgangen av september og en fusjon kan gjennomføres innen utgangen av året.

Vedlagt følger presentasjonsmateriell.