GOD DRIFT OG MER ROBUST

Konsernets omsetning i tredje kvartal 2006 isolert var 20 milliarder kroner, og EBITDA var 1,1 milliarder kroner. Det er om lag samme nivå som i de foregående fire kvartaler. Aker Kværner fortsatte å bedre sitt resultat, mens utviklingen i Aker Yards er preget av svakt resultat på ett prosjekt, og lav kapasitetsutnyttelse i Frankrike. I de øvrige datterselskapene er endringene i resultat mindre.

Etterspørselen etter konsernets produkter og tjenester er fortsatt stor. Ordrereserven økte fra 88 milliarder kroner ved utgangen av september i fjor til 152 milliarder kroner ved utgangen av tredje kvartal i år. Både Aker Kværner og Aker Yards har sikret seg flere store enkeltoppdrag i tredje kvartal 2006. Konsernets samlede ordrereserve økte med 30 milliarder kroner i tredje kvartal alene.

En vesentlig andel av konsernets virksomheter er direkte og indirekte avhengig av utviklingen i verdens energimarkeder, global handel og reiseliv. De underliggende trender i disse segmentene er positive. Aker er godt posisjonert, og ser for seg fortsatt positiv utvikling i samtlige hovedselskaper. Den store ordrereserven gir konsernet godt grunnlag for framtidig inntjening, og robusthet i forhold til kortsiktige svingninger i markedene.

Vedlagt følger 3Q 2006 rapport og presentasjon.