HELGE MIDTTUN BLIR KONSERNSJEF I AKER BIOMARINE

Helge Midttun har bred erfaring fra begge disse næringer. Han kommer fra stillingen som konsernsjef i det børsnoterte sjømatselskapet Fjord Seafood, og har tidligere arbeidet for næringsmiddelkonsernet Rieber & Søn der han i dag er styreleder. Han har også vært konsernsjef i Det norske Veritas.

- Vi er svært tilfreds med å få Helge Midttun med oss på laget. Han har inngående bransjekunnskap og erfaring med å lede store, børsnoterte selskaper. Dette er kvalifikasjoner som vil være viktige for oss i oppbyggingen av Aker BioMarine, sier Leif-Arne Langøy, styreformann og konsernsjef i Aker.

Aker BioMarine omfatter Akers fiskerivirksomhet på Færøyene, utenfor Argentina og i Antarktis. For fangst av krepsdyret krill, har selskapet utviklet en enestående fangsteknologi som gjør det mulig å utvinne spesielt høyverdige produkter som også kan få anvendelse innen farmasøytisk industri. Aker BioMarine er heleid av Aker, men planen er å invitere andre aksjonærer med og børsnotere selskapet.

Helge Midttun tiltrer stillingen i Aker BioMarine 1. november 2006. Hans lønn er 2,5 millioner kroner pr år.

Midttun er i dag styremedlem i Aker Kværner. Som følge av sin nye stilling vil han fratre dette styrevervet ved første ordinære generalforsamling i selskapet.

For ytterligere informasjon, vennligst kontaktGeir Arne Drangeid, konserndirektør, Aker ASA. Tlf: +47 913 10 458