INNGÅR AVTALER MED TH GLOBAL

- Aker Kværner overtar ca 1300 TH Global-ansatte. Som vederlag skal Aker Kværner betale GBP 64 millioner til TH Global fordelt over seks år. Transaksjonen vil umiddelbart ha en årlig positiv resultateffekt for Aker Kværner på ca GBP 7 millioner.

- Aker bidrar ved å konvertere en usikret fordring på 296 millioner kroner mot TH Global-gruppen mot en minoritetsinteresse i morselskapet i TH Global-gruppen. Aksjeposten er verdsatt til 36 millioner kroner. Konverteringen har ingen likviditetseffekt for Aker, men gir en negativ resultateffekt i mor- og holdingsselskapene på om lag 260 millioner kroner i første kvartal 2006.

- I tillegg har Aker avtalt å selv overta, eller bidra til at TH Global på annen måte får avhendet, virksomheter for totalt GBP 11,7 millioner.

For TH Global er disse transaksjonene med Aker og Aker Kværner ledd i finansieringen av en nylig inngått avtale med Trafalgar House Trustees Limited, tidligere Kværners britiske pensjonskasse. TH Global har forpliktet seg til å innbetale til sammen GBP 101 millioner til pensjonsordningen fram til 2012.

Avtalen mellom TH Global og pensjonsordningen og alle forutgående transaksjoner er gjennomgått og bekreftet av relevante britiske myndigheter (The Pensions Regulator). Ut over innbetalingen nevnt over har TH Global ikke lenger noen forpliktelser overfor pensjonsordningen.

- I Aker er vi stolte over at vi på denne måten og sammen med TH Global, styret i den britiske pensjonskassen og britiske myndigheter, kan bidra til en permanent og god løsning, ikke bare for Aker og våre selskaper i Storbritannia, men også for nærmere 30.000 pensjonister og tidligere ansatte i Kværner, sier Leif-Arne Langøy, styreformann og konsernsjef i Aker og styreformann i Aker Kværner.

- Vi sikrer Aker Kværner tilgang til viktige ressurser og gir samtidig selskapet reduserte og mer forutsigbare pensjonskostnader. Det åpner i neste omgang for mer fleksibel og rimeligere finansiering som vil komme både Aker og alle andre Aker Kværner-aksjonærer til gode, sier Langøy.

Se også meldinger fra Aker Kværner, TH Global og Kvaerner Pension Fund.