KJØPER TOMT TIL NYTT HOVEDKONTOR AV TELENOR

Planen om å bygge et nytt felles hovedkontor for Aker og Aker-konsernets virksomheter i Oslo-området ble offentliggjort på Akers generalforsamling i mars i år. Det nye bygget skal etter planen stå ferdig til innflytting senest ved årsskiftet 2007/2008.

- Samlingen av Aker-selskapene i Oslo-området under ett tak i Aker Hus er et sentralt element i den videre utviklingen av Aker-konsernet. Det er forretningsmessige gevinster å hente og derfor fornuftig med et tettere samspill mellom selskapene på flere områder, sier Leif-Arne Langøy, konsernsjef i Aker ASA.

Han legger til at Fornebu-prosjektet ligger gunstig til i forhold til flertallet av konsernets ansatte i regionen, og han peker på at prosjektet er så godt som klart til byggestart.

- Med valg av lokalisering signaliserer vi dessuten at det er sterke bånd mellom vår tradisjonsrike og konkurranseutsatte teknologi- og kompetanseindustri, og våre leverandører av avanserte informasjons- og kommunikasjonsverktøy. IKT-miljøet på Fornebu får en ny dimensjon med Aker-konsernet i sin midte, sier Langøy.

Et heleid datterselskap av Aker vil stå som eier og utbygger av tomt og kontorbygg. Det vil bli inngått leieavtaler med de enkelte selskapene i konsernet. Forhandlinger om leieavtaler og kontrakt med entreprenør om oppføring av bygget vil antakelig bli sluttført før sommeren.