Langøy vil fratre

Leif-Arne Langøy har meddelt Akers valgkomité og styre at han ønsker å fratre som styreformann og konsernsjef i Aker ASA innen utgangen av året. Han vil fortsatt arbeide for Aker og medvirke i flere styrer i konsernet.

- Jeg har i snart halvannet år vært plaget med svimmelhet, spesielt i forbindelse med reisevirksomhet og flyturer. Når jeg nå fortsatt ikke har blitt helt bra, velger jeg av hensyn til egen helse, og av hensyn til Aker, å fratre som styreformann og konsernsjef, sier Langøy.

Arbeidet med å finne hans etterfølger som konsernsjef har startet. Ny styreformann skal velges av aksjonærene på en ekstraordinær generalforsamling senere i år. Dato for dette møtet er ikke endelig fastsatt.

Valgkomiteen vil innstille på at Kjell Inge Røkke overtar som styreformann, og at Langøy fortsetter som ordinært styremedlem. Det vil videre bli foreslått at Langøy erstatter Røkke som leder for Akers valgkomité. Tilsvarende endring vil bli foreslått for valgkomiteen i øvrige Aker-selskaper våren 2009.

- Vi hadde i det lengste håpet at Leif-Arne skulle bli bra nok til at han ville fortsette både som styreformann og konsernsjef, men jeg respekterer hans valg fullt og helt, sier Kjell Inge Røkke, Akers hovedaksjonær.

- Jeg er grenseløst takknemlig for hans innsats, først i Aker Yards, og de siste seks årene som konsernsjef og etter hvert styreformann i Aker. Det gleder meg at han fortsatt vil arbeide med oss i Aker. Han vil også i tiden som kommer være en av mine aller nærmeste rådgivere, sier Røkke.

I tillegg til fortsatt styrearbeid i Aker ASA, vil Langøy prioritere sitt styreverv i Aker Solutions. Hans medeierskap og verv som nestleder i styret i familien Røkkes eierselskap TRG Holding vil også bli videreført. Han vil fratre sine verv i øvrige børsnoterte Aker-selskaper i forbindelse med vårens ordinære generalforsamlinger.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt Geir Arne Drangeid, konserndirektør i Aker ASA. Telefon: +47 2413 0065

Informasjonen er distribuert av Hugin.