NOK ET GODT ÅR - NOK ET GODT KVARTAL

Den positive utviklingen i driften og konsernets evne til å identifisere nye industriprosjekter og synliggjøre verdien av dem, har materialisert seg i en økning i Akers selskapsverdier. Verdien av børsnoterte eiendeler i morselskapet Aker ASA3) var ved utgangen av 2006 om lag 36 milliarder kroner, opp fra 19 milliarder kroner ett år før.

En solid finansiell stilling ved utgangen av året, med en betydelig kontantbeholdning som er ytterligere økt etter årsskiftet, gir Aker ASA mulighet til å fortsette satsingen på industriutvikling. Samtidig ønsker selskapet å gi aksjonærene økt forutsigbarhet for framtidige utbytter i tråd med selskapets utbyttepolitikk.

For 2006 foreslår styret å utbetale et utbytte på 19 kroner per aksje.

En vesentlig andel av konsernets virksomheter er direkte og indirekte avhengig av utviklingen i verdens energimarkeder, global handel og reiseliv. Utsiktene fremover er preget av at de underliggende trender i disse segmentene fortsatt er positive.Aker står godt rustet til å utnytte disse fundamentalt positive forutsetningene, og ser for seg fortsatt vekst og bedrede marginer i samtlige hovedselskaper.

Vedlagt følger rapport for 4Q 2006.

For ytterligere informasjon:Konserndirektør Geir Arne Drangeid, tlf. 913 10 458

1) Alle tall er uten Aker Kværner Pulping & Power som ble avhendet i 4. kvartal 20062) Earnings before interest, tax and depreciation = resultata før renter, skatt og nedskrivning3) Inkluderer samtlig heleide selskap i morselskapsstrukturen, dvs. Aker ASA mor- og holding