Ny kurs for Aker

Aker ASA fokuserer og forenkler organiseringen av sin virksomhet.Selskapets mange operative bedrifter blir organisert i en industriellog en finansiell portefølje. Samtidig kompletteres selskapets ledelsemed nye ressurspersoner.

Aker ASA er et aktivt, industrielt eierselskap. Gjennomomorganiseringen har Aker ambisjon om å bli en enda tydeligere og merkrevende eier i selvstendige, operative selskaper. Formålet er åstyrke Aker ASAs rolle som strategisk og finansiell motor for deoperative virksomhetene.

- Vår agenda er å skape og synliggjøre verdier gjennom langsiktigutvikling av gode bedrifter. Vi organiserer oss slik at vi best muligkan foredle de enkelte virksomhetene, sier konsernsjef ØyvindEriksen. Den nye organisasjonsmodellen blir gradvis implementert ogvil være fullt ut på plass fra 1. juli i år.

Industrielle engasjementerAkers industrielle engasjement er knyttet til eierskapet i AkerSolutions, Aker Drilling, Aker Exploration og Aker Ghana (olje oggass), Aker Clean Carbon og Aker BioMarine.

- Aker skal være en pådriver i den langsiktige utviklingen av disseselskapene og vil samarbeide tett med styret og ledelse i de enkelteselskapene. For hvert selskap vil Aker ASA ha en hovedansvarlig, somkontinuerlig jobber med å utvikle bedriften, sier Eriksen. Han vilogså selv være aktivt involvert i oppfølgingen av selskapene sammenmed Kjell Inge Røkke. På denne måten styrkes Aker ASA som enstrategisk motor i arbeidet med å bygge robuste og verdifullevirksomheter.

Finansielle investeringerDen finansielle porteføljen består av investeringer i selskaper somAker Floating Production, Aker Ocean Harvest, Aker PhiladelphiaShipyard, Aker Seafoods, American Shipping Company og Bjørge.

- Dette er selskaper der vi har ambisjon om aktivt å ta del iutviklingen av bedrift og aksjonærverdier, for eksempel gjennomrestrukturering. Aker har tidligere vist god evne til å utviklebedrifter gjennom blant annet kjøp, salg, fusjoner og andretransaksjoner. Denne ferdigheten blir bragt inn som en viktig del avdenne delen av virksomheten. På denne måten styrker vi fokus og økerutålmodigheten i utviklingen av virksomhetene i porteføljen, sierEriksen.

Finansielle investeringer omfatter også kapitalforvaltningsselskapetAker Asset Management.

Av eiendelene til Aker ASA inkludert holdingselskaper på 20,7milliarder kroner ved inngangen til 2009, utgjorde finansielleengasjement 8 prosent. Industrielle engasjement utgjorde 29 prosent,mens Treasury (kontanter, kontantekvivalenter og netto rentebærendefordringer) utgjorde 54 prosent. Øvrige eiendeler utgjorde 9 prosent.

Styrker organisasjonenDen nye organisasjonsmodellen innebærer at Aker ASA ikke lenger vilha en konsernledelse i tradisjonell forstand. For hvert industrielleengasjement vil det være en hovedansvarlig "Investment manager" ellerselskapsansvarlig som arbeider direkte mot selskapet. For selskapenei den finansielle porteføljen vil det bli etablert et eget lederteam.Ut over styrking av treasury vil finans og stabsfunksjonene ikke bliendret vesentlig i forbindelse med omleggingen.

- En del detaljer i personkabalen gjenstår fortsatt, men en ting ersikkert: Ingen i dagens team blir arbeidsledige, sier konsernsjefEriksen og viser til rekken av lovende selskaper som Aker ASAallerede har i sin portefølje og nye muligheter som kan dukke opp idagens spesielle finanstider. Han viser til at Akers sterke posisjongjør at selskapet kan delta i større industrielle grep, gjernegjennom transaksjoner, industrielle partnerskap eller allianser.

- Så langt har vi prioritert å besette de nyopprettede stillingenesom selskapsansvarlige. Vi har også hentet tilbake en erfarentidligere Aker-leder til arbeidet med våre porteføljeinvesteringer,sier Eriksen.

En av de selskapsansvarlige er nyansatt i Aker ASA, Liv Monica BargemStubholt. Hun har de siste fire årene vært statssekretær, først iUtenriksdepartementet, og fra 2007 i Olje- og energidepartementet. IAker skal hun følge opp eierengasjement i Aker Clean Carbon. Stubholttiltrer stillingen i Aker ASA i tredje kvartal 2009 etter karantenesom er vanlig for statssekretærer.

Øvrige selskapsansvarlige er Øistein Widding (ansvarlig for AkerSolutions), Maria Moræus Hanssen (ansvarlig for E&P, herunder AkerExploration og Aker Ghana) og Ola Snøve (ansvarlig for AkerBioMarine). De tre er i dag ansatt i Aker ASA. Stillingen somhovedsvarlig for oppfølgingen av Akers engasjement i Aker Drillingvil bli besatt på senere.

Frank Reite skal arbeide med porteføljeinvesteringene, og begynneretter påske. Han er valgt til ny styreformann i Aker Seafoods påselskapets generalforsamling. Reite har ledererfaring i Aker fra1995-2004. Han har senere vært leder av Glitnir Group i Norge ogdirektør i Paine & Partners i New York.

Konserndirektørene Bengt A Rem, Karl Erik Kjelstad, Martinus Brandal,Trine Sæther Romuld og Geir Arne Drangeid i dagens konsernledelsefortsetter i Aker. Konserndirektør Nils Are Karstad Lysø har valgt åsøke nye utfordringer utenfor Aker.Han vil være en sentral støttespiller til konsernsjefen i arbeidetmed å utvikle og implementere ny organisasjonsmodell for Aker ASA ogvil ikke fratre før i løpet av andre halvår.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:Konserndirektør Geir Arne Drangeid, Aker, tlf. 913 10 458

Informasjonen er distribuert av Hugin.