Økte verdier, økt utbytte

Akers underliggende verdier uttrykt ved verdijustert egenkapital (VEK) i AkerASA og holdingselskaper var 19,5 milliarder kroner ved utgangen av 2009. Det er1 milliard kroner mer enn ved inngangen av året, og tilsvarer 269 kroner peraksje.

Selskapets likviditet og finansielle stilling er god. Styret foreslår å utbetaleutbytte på 8 kroner per aksje for regnskapsåret 2009. Det tilsvarer 3,0 prosentav VEK og en direkteavkastning på 5,2 prosent i forhold til aksjekursen 24.februar 2010.

Strategisk og strukturelt var 2009 preget av noen få men viktige transaksjoner.Aker var en sentral pådriver for fusjon mellom Det norske Oljeselskap og AkerExploration. Fusjonen ble vedtatt i september og gjennomført 22. desember. Akereier i overkant av 40 prosent av aksjene i det fusjonerte selskapet som er detnest største oljeselskapet på norsk sokkel målt i lisenser.

I juni ble samtlige operative selskaper med unntak av fem industrielleinvesteringer overført til Converto Capital Fund. I april kjøpte Aker Solutionsselskaper og selskapsandeler fra Aker. Diskusjonene som fulgte ettergjennomføringen av disse transaksjonene foranlediget at eierne i Aker Holding ijanuar 2010 undertegnet en tilleggsavtale som beskriver hvordan nærståendetransaksjoner mellom Aker og Aker Solutions skal behandles for framtiden.

Finansielt var året preget av fortsatt økte utlån til datterselskap ioppstartfasen. Per 31. desember 2009 var summen av Akers fordringer på selskaperi konsernet og tilknyttede selskaper 6,9 milliarder kroner. Av dette var 3milliarder kroner fordringer på Aker Drilling.

Akers finansielle stilling er god. Brutto rentebærende gjeld ved utgangen av2009 var 2,9 milliarder kroner, og kontanter og kontantekvivalenter utgjorde2,7 milliarder kroner. Netto rentebærende fordringer var 7 milliarder kroner.Egenkapitalandelen utgjorde 80 prosent per 31. desember 2009 etter avsattutbytte. Det er om lag på samme nivå som ett år tidligere.

Operasjonelt var Aker Drilling en utfordring i 2009. På grunn av forsinketlevering av selskapets to rigger og dermed utsatte inntekter, samt planlagtnedbetaling av bankgjeld, har selskapet behov for ytterligere kapitaltilførsel i2010.

Akers øvrige industrielle investeringer utviklet seg som forventet. AkerSolutions leverte rekordresultater i 2009 og selskapets styre har foreslått åutbetale 712 millioner kroner i utbytte. 172 millioner kroner av dette viltilfalle Aker. Aker BioMarine og Aker Clean Carbon har hatt gjennombrudd iviktige markeder.