Øyvind Eriksen ny konsernsjef i Aker

Øyvind Eriksen er ansatt som ny konsernsjef og daglig leder i AkerASA. Han overtar etter konsernsjef Leif-Arne Langøy som i novembermeddelte styret at han ønsket å fratre innen utgangen av året.

- Øyvind Eriksen har vært en av mine og Akers mest sentrale rådgiveregjennom en årrekke. Han kjenner selskapet, våre markeder og sentralemedarbeidere svært godt, og han har vært en viktig lagspiller i destore prosjektene vi har gjennomført. Forholdene ligger vel til rettefor en effektiv overgang til ny konsernsjef, sier Kjell Inge Røkke,som tidligere i dag ble valgt som styreformann i Aker ASA.

- Jeg er svært tilfreds med at vi allerede nå har ny konsernsjef påplass. Samtidig vil jeg på vegne av styret i Aker, selskapetsaksjonærer og min familie takke Leif-Arne Langøy. Hans mangeårigearbeid i Aker har vært uvurderlig. Jeg gleder meg over at hanfortsatt vil være tilknyttet oss, sier Kjell Inge Røkke.

Eriksen er jurist, utdannet ved Universitet i Oslo. Han har arbeideti advokatfirmaet BA-HR siden 1990, og vært deltaker (partner) siden1996. Eriksen har per i dag styreverv i en rekke selskaper. Medunntak av et styreverv i Reitangruppen AS, vil han fratre samtligeprofesjonelle styrer utenfor Aker, slik at han fra tiltredelse 1.januar 2009 kan konsentrere seg om sine nye arbeidsoppgaver iAker-konsernet.

- Takket være førsteklasses kolleger og et unikt arbeidsmiljø har jeghatt 20 fantastiske år som advokat, og de seneste år også som lederog styreleder i BA-HR. Aker har som klient vært en av bærebjelkene ifirmaets og min egen utvikling. Derfor er Aker en bedrift somallerede har en plass i mitt hjerte. Jeg ser frem til samarbeidet medKjell Inge Røkke og med dyktige medarbeidere i Aker, sier ØyvindEriksen.

- Dagen i dag markerer starten på en ny epoke for meg. Tidene byr påutfordringer, men Aker står godt rustet med sine ekstraordinæremenneskelige og finansielle ressurser. Det gir et godt utgangspunktfor ikke bare å ta godt vare på Aker, men også arbeide for atbedriften kommer styrket ut av nedgangstidene. I den forbindelse erjeg glad for at jeg nå får mulighet til å satse egne penger på Akerssuksess, sier Øyvind Eriksen.

- Det er viktig for min kone Anne Grete og jeg at Øyvind Eriksen blirmedeier i vårt selskap TRG Holding AS, sier Kjell Inge Røkke. Eriksenbetaler 12,6 millioner kroner for 50 000 B-aksjer (0,1 prosent) iselskapet som er Akers hovedaksjonær. Han har opsjon på å kjøpeytterligere 50 000 B-aksjer senere.

Den nye konsernsjefen får en årslønn på 12 millioner kroner, og vilved tiltredelse motta en engangs utbetaling på 12 millioner kroner.Han vil ikke motta bonus for 2009, men vil for året 2010 og senere årkunne motta inntil to tredel av en årslønn som bonus.

Konsernsjefen inngår i Akers kollektive pensjonsordning som vil giham en årlig pensjon på inntil 70 prosent av 12G (G = folketrygdensgrunnbeløp). Han har seks måneders oppsigelsestid og ingen rett tiletterlønn.

For ytterligere informasjon, vennligst kontaktGeir Arne Drangeid, konserndirektør, Aker ASA. Tlf.: +47 24 13 00 65

Informasjonen er distribuert av Hugin.