PLANLEGGER NYTT FARMASISELSKAP

- Dette er startskuddet for Aker BioMarines satsing innenfor farmasi, og sammen med Pronova Biocare vil vi få en meget god start, sier konsernsjef Helge Midttun i Aker BioMarine.

Siktemålet er å etablere farmasiselskapet i løpet av våren. Selskapet vil bli organisert som et Joint Venture. Aker BioMarine og Pronova Biocare vil hver eie 50 prosent av aksjene, og de to selskapene vil også dele på investeringene i forskning og utvikling.

Pronova er internasjonalt anerkjent som ledende innen utvikling, produksjon og kommersialisering av Omega 3 deriverte legemidler. Aker BioMarine er et marint bioteknologiselskap spesialisert på leveranser av høyverdige marine ingredienser gjennom en optimalisert verdikjede fra fangst til kunde.

- Det er i utnyttelse av denne unike kombinasjonen av komplementære egenskaper at begge parter ser et betydelig potensiale, og av denne grunn anser det realistisk å kunne lansere nye farmasøytisk produkter fra krill, sier Midttun.

Ledende på Omega-3Aker BioMarine er et internasjonalt marint ingrediensselskap som utvikler, produserer og markedsfører Omega 3-baserte produkter fra krill. Gjennom den varslede fusjonen med bioteknologiselskapet Natural tilføres viktig kompetanse og erfaring med utvikling av rettighetsbeskyttede løsninger for kommersialisering av fettsyrer (lipider).

Pronova Biocare er verdensledende innenfor utvikling, produksjon og salg av marine Omega-3-fettsyrer. Selskapet har utviklet legemiddelet Omacor Legemiddelet benyttes for behandling etter hjerteinfarkt (post mi) og for reduksjon av forhøyde triglyseridverdier (fettstoffer) i blodet.Omacor er godkjent av U.S. Food and Drug Administration (FDA), samt av regulatoriske myndigheter i en rekke europeiske land . Pronova Biocare har også inngått en lisensavtale med Takeda, et av verdens største farmasøytiske selskaper, for fremtidig markedsføring av Omacor i Japan. .

For ytterlige informasjon, vennligst kontakt:Konsernsjef Helge Midttun, Aker BioMarine, tlf 913 35 790

Kort om Aker BioMarineAker BioMarine og bioteknologiselskapet Natural har inngått en fusjonsavtale. Det nye selskapet har en unik posisjon med spisskompetanse i hele verdikjeden - fra forskning og utvikling til fangst, prosessering, produktutvikling, salg og markedsføring. Selskapet har ca. 600 ansatte og omsetningen i 2006 var 460 millioner kroner, ifølge proformatall. Etter fusjonen vil Aker eie 72,5 prosent av Aker BioMarine. Dette er 1,7 prosentpoeng mer enn det som ved en feiltagelse ble meddelt markedet 27. februar.

Kort om Pronova BiocarePronova Biocare er et farmasøytisk selskap med ca. 160 ansatte og en omsetning på ca. 600 millioner kroner. Pronova Biocare har hovedkontor på Lysaker, og et moderne cGMP produksjonsanlegg i Sandefjord. Norsk Hydro solgte i 2004 aksjekontrollen i Pronova Biocare til Ferd Private Equity Fund og ledende ansatte, som i dag eier 100 prosent av farmasiselskapet.