Presisering vedr American Shipping TRS

Dagens Næringsliv omtaler i dag Aker ASAs TRS-avtale i AmericanShipping-aksjer og etterlater et inntrykk av at disse avtaleneinnebærer nær 800 millioner kroner i framtidige kontantutlegg forselskapet.

Det er ikke korrekt.

Både resultateffekt og kontanteffekt av TRS-avtalen fremkommerløpende i Akers regnskaper, Aker betalte i 2008 ut 395 millionerkroner under denne avtalen, og i tillegg var det ved utløpet av åretetablert et sikkerhetsdepot på 159 millioner kroner. I mars i år bleavtalen fornyet. I den forbindelse ble det innbetalt 309 millionerkroner til motparten i TRS-avtalen, hvorav 145 millioner ble dekketfra sikkerhetsdepotet. Strike i TRS-avtalen er nå 7 kroner per aksje,eksakt som børskurs.

Ved årsskiftet hadde mor- og holdingselskapene i Aker-konsernet 4,7milliarder kroner i kontanter og kontantekvivalenter. Ipresentasjonen av kvartalsresultatet opplyste Aker atkontantbeholdningen vil bli redusert med om lag 2 milliarder kronergjennom året før den igjen vil bygge seg opp. Alle effekter avTRS-avtalen er naturligvis medregnet og endrer ikke denne prognosen.

Avslutningsvis vil vi presisere at en TRS-avtale ikke er en avtale omkjøp av aksjer, det er et kontantavregnet instrument uten rettighettil å få levert den underliggende aksjen.

Av hensyn til aksjonærfellesskapets interesser vil Aker nå be OsloBørs undersøke om det foreligger forsøk på kursmanipulasjon iAker-aksjen eller i aksjen i andre Aker-selskaper.

Informasjonen er distribuert av Hugin.