Rapport for fjerde kvartal 2010

Verdijustert egenkapital i Aker ASA og holdingselskaper (Aker) var 18,4milliarder kroner ved utgangen av 2010. Dette tilsvarer 253,80 kroner per aksje,og er en nedgang på 5,9 prosent fra utgangen av 2009. I 2010 falt Aker-aksjen13,3 prosent i verdi, mens hovedindeksen på Oslo Børs (OSEBX) steg med 18,3prosent. Aker har lagt et godt grunnlag for verdivekst fremover. Styret foreslårå utbetale 10 kroner per aksje i utbytte for 2010.Aker har i 2010 gjort viktige grep for å videreutvikle rollen somegenkapitalinvestor. Dette uttrykkes gjennom et aktivt eierengasjement ioperative selskaper, og ved at samlede utlån til datterselskaper og tilknyttedeselskaper er redusert fra 6,9 til 5,5 milliarder kroner.

2010 var preget av viktige begivenheter i operative selskaper, med Aker som enpådriver for å identifisere kommersielle muligheter og gjennomføre transaksjoneri Aker Solutions og Aker BioMarine. I porteføljen av industrielle investeringeroppnådde Aker Drilling og Aker BioMarine operasjonelt meget god fremgang i2010. Aker Solutions leverte et tilfredsstillende resultat for 2010, ogselskapets styre har foreslått å utbetale 754 millioner kroner i utbytte. 182millioner kroner av dette vil tilfalle Aker gjennom sitt eierskap i AkerHolding.

Utsatt skattefordel i regnskapet for Aker er nedskrevet med 430 millionerkroner. Dette skyldes endrede forutsetninger for fremtidig utnyttelse avunderskudd til fremføring.

I fjerde kvartal fortsatte Aker Drilling den positive trenden med sikker ogstabil drift. Selskapets to rigger hadde i perioden en betalt oppetid på over95 prosent. Aker Solutions annonserte i kvartalet salg av datterselskapet AMC ogstore deler av forretningsområdet P & C. Dette er et ledd i rendyrkingen av AkerSolutions som et engineering- og teknologiselskap, mens offshoreverftene skillesut i et separat børsnotert selskap. Aker BioMarines partneravtale i Trygg Pharmamed Lindsay Goldberg ga en regnskapsmessig gevinst på 393 millioner kroner ifjerde kvartal for Aker BioMarine.

I første kvartal 2011 iverksatte Aker Drilling en plan for satsing i sterkeoffshore vekstmarkeder og gjennomførte en børsnotering av boreselskapet. Det erinngått en avtale for bygging av to boreskip, og opsjon på ytterligere toboreskip. Etter en vellykket emisjon på  3 600 millioner kroner er Akerseierandel redusert fra 100 til 43,49 prosent før overtildeling. Aker tegnet segfor 567 millioner kroner i emisjonen. Akers aksjeinvestering i Aker Drilling erregnskapsført 31. desember 2010 til emisjonskurs på 19 kroner per aksje, totalt1,8 milliarder kroner. Tidligere var aksjene i Aker Drilling verdsatt tilhistorisk kostpris på 3,5 milliarder kroner.

Aker Drilling har gjennomført en refinansiering av bankgjelden ogobligasjonslånet. Som en følge av emisjonen og refinansieringen vilboreselskapet i henhold til planen tilbakebetale sitt lån til Aker på 488millioner USD i første kvartal 2011. Aker Drillings 3-årige obligasjonslån på1,5 milliarder kroner er erstattet med et 5-årig obligasjonslån, men uten atAker ASAs garanti opprettholdes. Aker Drilling står dermed finansielt på egneben, og boreselskapet skal videreutvikles som et selvstendig selskap og med Akersom en betydelig minoritetsaksjonær.

Aker Philadelphia Shipyard har i første kvartal 2011 inngått en avtale som girgrunnlag for bygging av to skip og videre drift av verftet frem til førstehalvår 2013.

Vedlagt følger rapport for 4Q 2011 samt presentasjon.