Rapport for første halvår 2008: Stø kurs

Aker-selskapene utvikler seg positivt og i tråd med gjeldende planer.Sammen utgjør de et sterkt fundament for vekst og verdiskaping innenAkers satsingsområder: Energi, maritim virksomhet, sjømat og marinbioteknologi. I et kortere perspektiv betyr imidlertid storesvingninger i aksjemarkedet at verdien av selskapene varierer.

Aker ASA tar en aktiv eierrolle i de selskapene der Aker erhovedaksjonær. Aker har systematisk styrket sin organisasjon ogfinansielle stilling de senere årene. Disse ressursene i morselskapeter sterkt involvert i den operative og strategiske utviklingen avvekstselskapene i konsernet.

Positive utsikterAker-selskapene opererer i bransjer som preges av positiveutviklingstrekk. Etterspørselen etter energi og næringsmidler til enstadig økende befolkning er et godt fundament for videre vekst.

Målt i markedsverdi utgjør selskaper innen olje- og gassnæringen omlag tre firedeler av morselskapets aksjeinvesteringer. Selv omalternativ og fornybar energi vil øke i betydning framover, vil det imange tiår fortsatt være et stort og økende behov for effektive ogbærekraftige metoder for å utvinne og utnytte fossile energikilder.

Aker er også godt posisjonert til å bidra til bærekraftig høsting ogforedling av marine arter. En stadig sterkere oppmerksomhet påverdien av sunn mat, styrker etterspørselen etter sjømat ogernæringsprodukter produsert fra marine råstoffer.

AksjonærverdierUtviklingen i de underliggende verdier for Aker ASAs aksjonærerfremkommer i balansen for morselskapet Aker ASA med holdingselskaper(tabell neste side).

Børsnoterte aksjer utgjorde ca 74 prosent av Akers investeringer vedutgangen av juni. Ved utgangen av juni 2008 var verdijustertegenkapital 28,2 milliarder kroner, en nedgang på 5,1 milliarderkroner i forhold til inngangen av året. Endringen skyldes utviklingeni aksjemarkedet og utbetalt utbytte. Verdijustert egenkapital perAker-aksje var 389 kroner per Aker-aksje per 30. juni 2008.

Morselskapet har stor finansiell kapasitet. Kontanter og kortsiktigerentebærende omløpsmidler i Aker ASA med holdingselskaper var vedutgangen av juni 7,8 milliarder kroner. Reduksjonen fra 9,6milliarder kroner tre måneder før og 12,3 milliarder kroner vedårsskiftet skyldes kjøp og innløsning av aksjer i Aker Drilling,investeringer i obligasjoner utstedt av datterselskap og tilknyttedeselskaper, og utbytte til aksjonærene.

Vedlagt følger rapport for første halvår 2008 samt presentasjon.

For mer informasjon, ta kontakt med:

Geir Arne Drangeid, Senior Partner & EVP, Aker ASA: 24 13 00 65 / 91310 458