Rapport for første kvartal 2011

Verdijustert egenkapital i Aker ASA og holdingselskaper (Aker) var 21,2milliarder kroner per første kvartal 2011. Dette tilsvarer 292,40 kroner peraksje før avsatt utbytte, og er en økning på 15,2 prosent fra utgangen av 2010.I kvartalet steg Aker-aksjen 21,8 prosent, mens hovedindeksen på Oslo Børs(OSEBX) økte med 1,3 prosent.

Akers investeringsporteføljer har hatt en positiv utvikling i første kvartal2011. Porteføljen av industrielle investeringer økte 35,2 prosent. Aksjene i debørsnoterte selskapene Aker Solutions, Aker Drilling, Det norske oljeselskap ogAker BioMarine oppnådde god verdistigning i perioden.

I porteføljen av finansielle investeringer er Akers samlede utlån tildatterselskaper og tilknyttede selskaper redusert til 2,6 milliarder kroner, nedfra 5,5 milliarder kroner ved utgangen av 2010. I tillegg ergarantiforpliktelser redusert med til sammen 1,6 milliarder kroner.Kontantbeholdningen er i kvartalet økt fra 2,9 til 4,8 milliarder kroner, ogutgjør nå 20 prosent av Akers totale eiendeler. Dette styrker den finansiellehandlefriheten fremover ytterligere.

Porteføljen av fondsinvesteringer er økt som følge av verdivekst, og kjøp avfondsandeler og aksjer. Norron Asset Management i Stockholm, hvor Aker eier 51prosent av forvaltningsselskapet, lanserte i første kvartal tre fond. Aker harinvestert SEK 300 millioner i multistrategifondet Norron Target og hedgefondetNorron Select.

Transaksjoner gjennomført

I første kvartal 2011 har selskaper i Akers portefølje av industrielleinvesteringer avsluttet viktige og verdiskapende transaksjoner. Aker Solutionshar i henhold til planen gjennomført salget av AMC og deler avforretningsområdet Process & Construction.

Akers eierandel i Aker Drilling er redusert fra 100 prosent til 41,1 prosentetter en emisjon i boreselskapet på 3,9 milliarder kroner. Aker Drilling errefinansiert og børsnotert fra 25. februar.

Ved utgangen av april solgte Aker obligasjoner i Aker Drilling for ca. 170millioner kroner. Dette salget kombinert med refinansiering og børsnotering avboreselskapet, har gitt Aker en netto positiv kontanteffekt på 2,4 milliarderkroner. Aker er dermed en rendyrket egenkapitalinvestor i Aker Drilling.

6. mai vedtok generalforsamlingen i Aker Solutions å fisjonere ut EPC-virksomheten til selskapets aksjonærer. EPC-selskapet videreutvikles under dettradisjonsrike industrinavnet Kværner ASA, og er planlagt notert på Oslo Børsfra juli 2011. Fisjonen innebærer at Aker Holding blir største eier i Kværnermed 40,1 prosent av aksjene. Aker eier 60 prosent av aksjene i Aker Holding, ogKværner går inn i Akers portefølje av industrielle investeringer.