Rapport for tredje kvartal 2010

Aker ASAs verdijusterte egenkapital er 19 milliarder kroner ved utgangen avtredje kvartal 2010. Dette tilsvarer 262,80 kroner per aksje, og er en økning på2,9 prosent fra halvårsskiftet.

Aker har i tredje kvartal fortsatt å konsentrere seg om videreutvikling av deoperative selskapene i porteføljene.

Aker fortsetter innsatsen med å styrke virksomhetene i porteføljene. Risikoen erytterligere redusert i tredje kvartal. Dette kommer blant annet til uttrykkgjennom avtaler og transaksjoner i Aker Drilling, Aker Solutions og AkerBioMarine.

Aker Drilling har ved utgangen av september 2010 en samlet kontraktreserve på7,5 milliarder kroner (1,3 milliarder USD). Det norske oljeselskap har i tredjekvartal forlenget kontrakten med Aker Drilling for leie av riggen Aker Barentsfra juli 2012 til juli 2014. Den samlede kontraktsverdien for de to årene erestimert til å være i intervallet fra 350 til 380 millioner USD. I tillegg erdet inngått en ny opsjonsavtale som gir Det norske rett til å forlenge avtalenmed ytterligere to år fra juli 2014. Aker Spitsbergen er på kontrakt for Statoilfrem til juli 2013, og Statoil har opsjon på ytterligere fem ganger to år.

Aker Solutions gjennomfører tiltak for å rendyrke sin offshore olje- og gass-leverandørvirksomhet og forenkle konsernets struktur. I oktober ble det inngåtten avtale om å selge alle aksjene i Aker Marine Contractors for 250 millionerUSD.

Aker BioMarine har i tredje kvartal inngått et partnerskap med Lindsay Goldberg.Investeringsfondet har kjøpt 50 prosent av aksjene i Aker BioMarinesdatterselskap Trygg Pharma for 280 millioner kroner, hvorav halvparten erknyttet til visse milepæler. Lindsay Goldberg og Trygg Pharma har i fellesskapkjøpt Epax - en av verdens ledende aktører for fremstilling av høykonsentrerteomega-3-oljer. Aker BioMarine har i oktober finansiert sin andel av oppkjøpet avEpax gjennom en emisjon.  Aker har bidratt med 208 millioner kroner, og dermedopprettholdt sin eierandel på 83,3 prosent i Aker BioMarine.

Akers rentebærende fordringer mot datterselskaper og tilknyttede selskaper er itredje kvartal redusert med 0,2 milliard kroner til 5,7 milliarder kroner. Detteer 1,2 milliard kroner lavere enn ved årets begynnelse.

Rentebærende gjeld er i tredje kvartal redusert med 0,1 milliard kroner til 2milliarder kroner. Kontantbeholdningen var ved utløpet av kvartalet 2,3milliarder kroner, ned fra 2,5 milliarder kroner per halvårsskiftet.

Markedsverdien av Akers børsnoterte aksjeinvesteringer har i sum økt med 0,9milliard kroner i tredje kvartal. Kursen på Aker-aksjen steg 5 prosent ikvartalet til 116 kroner. I samme periode steg hovedindeksen på Oslo Børs(OSEBX) 16 prosent.

På driftssiden hadde Aker ASAs heleide riggselskap, Aker Drilling, nok etkvartal med god fremgang. Selskapets to rigger leverer god og stabil drift.Kontraktsforlengelsen for riggen Aker Barents  sikrer inntjeningen i periodenfra 2012 til 2014 og bidrar også til at Aker Drillings banklån får en endretnedbetalingsprofil som gir raskere tilbakebetaling av lån til Aker ASA.

Aker har i oktober tatt levering av fartøyet Aker Wayfarer som er på langsiktigleieavtale med Aker Solutions. Dette er i henhold til avtalen fra våren 2009.