SAMLER FINANSIELLE INVESTERINGER I AKER INVEST

- I starten vil Aker Invest konsentrere seg om å utvikle verdipotensialet i en rekke investeringer som historisk har ligget direkte under Aker og i Aker Yards. I Aker Invest vil vi også kunne utnytte konsernets sterke finansielle stilling til å utvikle nye, lønnsomme investeringsmuligheter i tilknytning til konsernets virksomhet, sier Leif-Arne Langøy, konsernet i Aker ASA.

Aker Invest blir etablert ved at Aker og Aker Yards overfører eiendeler (se liste nedenfor) til det nye selskapet i bytte for aksjer. Samlet verdi av eiendelene i selskapet er 880 millioner kroner. Basert på verdien av selskapenes innskudd, vil eierskapet i Aker Invest bli delt 60/40 mellom Aker og Aker Yards.

Advokatfirmaet Selmer har vært juridisk og finansiell rådgiver for Aker Invest, og PriceWaterhouseCoopers har gjennomgått transaksjonene og utstedt en fairness opinion. Transaksjonene har ingen vesentlig resultateffekt for verken Aker eller Aker Yards.

I en separat avtale har Aker Invest bekreftet at selskapet vi gå inn med USD 20 millioner i Eastern Drilling-prosjektet, en topp moderne, halvt nedsenkbar borerigg som blir levert i fjerde kvartal 2007.

Liste:Utvalgte eiendeler som inngår i transaksjonen

Fra Aker ASA: NorSea Group, Atlas Stord, American Champion, Supply InvestFra Aker Yards ASA: Midsund Bruk AS, Vessel investment