Satser milliardbeløp på karbonfangstsenter

Aker har besluttet å bygge det som kan bli verdens første og størstekarbonfangstsenter i sitt slag. Planene har en ramme på 875 millionerkroner og anlegget skal fange CO2 allerede fra 2009.

De siste årene har Aker arbeidet intenst med utvikling av nyteknologi for karbonfangst. Hensikten med det nye prosjektet er ikkeførst og fremst teknologiutvikling, men utvikling av byggemetoder ogeffektive gjennomføringsmodeller som gjør karbonfangst rimelig noktil at det blir billigere å rense enn å forurense.

- Vi har kommet langt. For å komme videre må vi bevise at vi kanpakke teknologien i kommersielt attraktive løsninger. Gjennomselskapet Aker Clean Carbon vil vi bidra til å bringe karbonfangstfra forskning og utvikling til kommersialisering og salg, sierLeif-Arne Langøy, styreformann og konsernsjef i Aker ASA.

Industrianlegg og kraftstasjoner som henter energi fra fossiltbrensel som olje, naturgass og kull slipper ut store mengder CO2. Deter beregnet at de 4000 største anleggene i verden står for om lag 40prosent av CO2-utslippene til atmosfæren. I tillegg ferdigstilles igjennomsnitt ett nytt kullkraftverk i Kina hver eneste uke.

- Disse anleggene er vårt framtidige marked. Om noen tiår kan byggingav karbonfangstanlegg være en like stor industri som bygging avoljeplattformer er i dag. Vårt mål er at Aker Clean Carbon skal værei første rekke når denne miljøindustrien finner sin form, sierLangøy. Han tilføyer:

- For Aker gir det mening å investere betydelige midler i et sliktprosjekt fordi markedet og potensialet for framtidig verdiskaping erstort. Kort sagt ser vi muligheter for å tjene penger ved å bidra tilå løse klimakrisen. Vi har evnen og viljen til å tenke langsiktig.

Til redaksjonenAker Clean Carbons planer vil bli presentert på FelixKonferansesenter i Oslo torsdag 24. januar klokken 11.00.Representanter fra Aker, SINTEF, NTNU og Bellona vil være til stede.Alle er vel møtt. Påmelding er ikke nødvendig.