SPREDNINGSSALG I AKER KVÆRNER UAKTUELT

- Det er uaktuelt for Aker å gjennomføre et spredningssalg av aksjer i Aker Kværner, sier Leif-Arne Langøy, styreformann og konsernsjef i Aker. Aker eier over 40 prosent av aksjene i Aker Kværner.

- Det er Akers vurdering at verdien av denne aksjeposten er størst for Aker når den holdes samlet, slår Langøy fast.

Aker solgte i januar 10 prosent av aksjene i Aker Kværner og Aker Yards gjennom spredningssalg i markedet. I mars solgte Aker sine gjenværende 40 prosent av aksjene i Aker Yards på samme måte.

Gjennom disse transaksjonene frigjorde Aker betydelige kapital. Med en kontantbeholdning på over 8 milliarder kroner tilbyr selskapet sine aksjonærer god forutsigbarhet for framtidige utbytter i tråd med etablert utbyttepolitikk. Samtidig har selskapet finansiell kapasitet til å videreutvikle sin virksomhet i tråd med gjeldende strategi.

For ytterligere informasjon, vennligst kontaktGeir Arne Drangeid, konserndirektør, Aker ASA. Tlf: +47 913 10 458