VALGKOMITEENS INNSTILLING

Leif-Arne Langøy er i dag konsernsjef i Aker-konsernet og daglig leder i Aker ASA. Han har arbeidet i Aker-konsernet siden 1988, først som leder i Brattvaag Skipsverft, senere som adm. direktør i Aker Brattvaag, konsernsjef i Aker Yards og deretter i Aker RGI. Langøy eier 31.000 A-aksjer i Aker og er med det en betydelig aksjonær i selskapet.

- Leif-Arne Langøy har spilt en uvurderlig rolle i Aker-konsernets positive utvikling. Valgkomiteen mener det vil styrke konsernet ytterligere at hans kapasitet blir knyttet til styret gjennom et slikt tillitsverv, sier Kjell Inge Røkke. Han er Aker ASAs hovedaksjonær, styreleder og valgkomiteens leder.

På kort sikt bringer ikke Valgkomiteens forslag Aker nærmere målet som norske myndigheter har fastsatt for kvinneandel i styrer, men valget av Langøy til styret er viktig og riktig for selskapet nå. Valgkomiteen vil prioritere arbeidet fram mot neste ordinære generalforsamling våren 2006 hvor ambisjonen er å presentere et styre som også oppfyller kravet om likere representasjon mellom kvinner og menn, sier Røkke.

Ytterligere opplysninger om Leif-Arne Langøy er tilgjengelig på Akers hjemmeside www.akerasa.com