VIKTIG LISENS TIL AKER EXPLORATION

- Vi er meget godt fornøyd med tildelingen. Dette er en ny bekreftelse på at vår forretningsmodell er attraktiv for myndigheter og samarbeidspartnere, sier konsernsjef Bård Johansen i Aker Exploration.

Dette er det første tildelingen til Aker Exploration på norsk sokkel. EON Ruhrgas er tildelt operatørskapet på Blokk 31/8, Rocksource får en eierandel på 35 prosent og Aker Exploration 15 prosent. Blokken er nabo til Troll-lisensen.

- Dette er et meget interessant område. Vi stiller med geologisk kompetanse omgående, og har en topp moderne rigg tilgjengelig når den tiden kommer, sier Johansen.

I desember 2006 inngikk Aker Exploration en avtale med oljeselskapet Pertra om å overta 15 prosent i lisens PL 321 i Frøyaområdet i Norskehavet, mellom feltene Ormen Lange og Njord. Aker Exploration stiller med rigg, og dekker borekostnadene til Pertra.

Aker Exploration møter positiv respons både fra oljeselskaper, myndigheter og investorer for selskapets forretningsmodell.

- Vi kommer til å være aktive i de neste TFO-rundene og hovedtildelingene (20. konsesjonsrunde og videre), sier konsernsjef Bård Johansen.

Aker Exploration har sikret en langsiktig kontrakt på en avansert sjettegenerasjons borerigg med Aker H-6e design. Denne halvt nedsenkbare boreenheten er spesielt tilpasset boring og drift i miljøsensitive områder og i den nordlige Nordsjøen, Norskehavet og Barentshavet. Aker Exploration hentet inn 1,37 milliarder kroner i egenkapital og konvertible obligasjoner i desember 2006.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt: Konsernsjef Bård Johansen, Aker Exploration ASA, tlf 913 92 455